lördag 20 september 2014

Skördar allt som går

Det är roligare att gräva och anlägga än att underhålla och skörda. Jag blir bättre på det sista. Men det är känslan av att vara mitt i växandet jag vill åt. Jag vill att vår trädgård ska vara gammal. Delar av den är det. Som äppelträdet med matäpplen ingen vet namnet på och som Faster tror har vuxit där sen 1800-talet.

Det går inte att göra en gammal trädgård. Man får göra en ny och sen ha tålamod att vänta. Under tiden får jag lära mig glädjen att ta vara på det jag en gång sådde och planterade. 

Kryddorna i köksträdgården växer så det knakar. Sötaste kommer ihåg att hacka i dem färska i maten. Jag tänker att om de finns torra i skåpet kanske jag också får mig att använda dem?

Oregano från blandade plantor. 

Timjan

Chokladmynta. Tänk er dem i en kladdkaka =)

Timjanen och chokladmyntan är fortfarande på torkning. Men oreganon har fått hamna ner i en burk.
Ytterligare en anledning att skryta om sin hemmagjorda pizza =)

Fördelen med att lyckas ta hand om det som går att skörda är att jag får ÄNNU större lust att odla mer nästa år!

2 kommentarer:

  1. Vad fina kryddbuketterna var, har aldrig tänkt på att man kan göra så. Här har det också skördats, inte lika mycket som hos er men glädjen lika stor ändå :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag testar mig fram. Och oreganon funkade. Mer smak än köpt =)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)