lördag 4 oktober 2014

Bloggmat

Idag har jag gjort det! Det där fantastiska som jag kan blogga om med en självklarhet som att det här kan väl alla. Jag skulle kunna skriva om hur jag i mina blommiga Nelson-arbetsbyxor (självklart inte ett dugg jordiga) skördade de ekologiskt odlade rotfrukterna som lixom bara poppade upp i min köksträdgård. Jag ser en bild framför mig med mig leende hållande en palsternacka, precis lagom jordig (fortfarande ingen jord på mig såklart). Sen rör jag med lätthet ihop en underbar soppa och kan lite överlägset berätta om tillfredsställelsen i att ha odlat sin egen mat. (Helt utan att bli jordig).

Eeeeeller så kan jag säga som det är. För det är rätt najs det också. Mina arbetsbyxor är blå. Inte en blomma så långt ögat når. Och de är fulla av jord och linoljefärg. De är det klädesplagget av alla mina kläder jag är mest stolt över. För på fickan står det Word Scout Jamboree och jag fick dem när jag reste tält inför detta scouternas egna OS. 

Och veeet ni hur jobbigt det är att gräva trädgårdsland? Jo, visst, jag älskar min spade. Men nu är det höst och jag är inte riktigt fyllt lika taggad längre. Ryggen är halv död efter att jag grävt runt jorden i tre av mina små plättar och grävt ner fyra ynka små kantstenar. Eller små och små. 40x40 och en hel del grus gick det åt också. 
Jordärtskockan rök. Vad ska vi med den till? Blommorna är fina men vi äter ju inget av den och i år stal den all näring från majsplantorna. Det fanns typ en pappkasse full kockor under jorden. Harreligen...

Men soppa blev det! På nästan enbart hemmaodlat. Och även om lite av jorden satt kvar under naglarna så kaaan jag vara mallig. 
Jordärtskocka, morot, palsternacka, potatis, purjolök och timjan från egen odling. Och faktiskt attans mycket ekologiskt odlat. Mest för att vem orkar hålla på att köpa konstgödlel och bekämpningsmedel? När fröna väl är i jorden är det på sin höjd att jag vattnar och rensar ogräs. Resten får de klara sig själva. Växer det inte är det inte meningen. 

Soppreceptet hittade jag på ICAs hemsida. Lite modifiering utifrån vad som fanns hemma. 
Till serverades hemmagjort frö-knäckte med smör, ost och finsalami. Harreligen vad gott det blev! Tillfredsställelsen var främst att jag blev mätt och nöjd på god mat. Annars är jag mest tacksam att jag kan odla min egen mat. Och tänk, jag kunde få till sån där riktig bloggmat! =)

(Funderar på att stoppa ner ett par av jordärtskockorna igen. De var ju goda)

1 kommentar:

  1. Ner med några i jorden igen! Att riva jordärtskockor och blanda ihop med lite jox och steka är jättegott! Kan skicka receptet när jag hittar det.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)