torsdag 16 oktober 2014

Jorå, ljusen i Alingsås var vackra också

Tänk er en välstoppad soffkudde. Med ben. Som springer upp framför bilen innan du ens hinner se den. Den gör en volt in under bilen ser det ut som innan du puttar ner den i diket. Foten är på bromsen, Sötaste skriker och motorn hackar till och dör.

Så känns det att köra på ett rådjur på en mörk, slingrig väg där man håller kanske drygt 50 i hastighet. Den där soffkudden till rådjur gjorde snabbt ett skutt upp på vägen igen och försvann upp i skogen. Har inte en aning om hur det gick för den men med oss och bil gick det bra. 

Och sen mitt i allt av skakiga ben och telefonkö till polisen händer det stora "vad är oddsen"? Med reflexväst på kravlar jag upp för slänten vid vägen för att sätta fast remsan med "Viltolycka ". En kvinna med hund och pannlampa kommer gående. Hon frågar vad som hänt. Vi berättar och denna fantastiska människan frågar som om det faktiskt fortfarande är den mest självklara sak i världen; Vill ni komma in en stund? Som om världen på riktigt är som när jag var liten och inte alls som Aftonbladet skrämmer upp den. Jag älskar landet. För jag inbillar mig att det är här det händer. Vänliga dörrar står öppna och hjälp finns. 

Men det är inte det som är oddsen. För jag vill fortsätta tro att oddsen för att få hjälp när hjälp behövs är höga. Men hur stora är oddsen att när jag och min flickvän kör på ett rådjur så får vi hjälp av en hundägare och hennes flickvän?!? Mitt i mörkret möttes regnbågar över den mest välbehövliga kopp te jag druckit på länge. Och vi tillåter oss att fnissa lite åt det. För Ni är ett Vi och värmen får benen att sluta skaka. 

Hur var det med ljusen då? 

Jorå, trots ett regnigt Alingsås imponerade de. Som ett ljusspår med både Bergakung och streckgubbar. Åk dit vetja! Men ta en dag utan regn och säg till rådjuren att hålla sig borta. 

4 kommentarer:

  1. Regnbågen på landet16 oktober 2014 15:49

    Tack för besöket, det var riktigt trevligt att träffa er. :)
    Bra att bilen också klarade sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans trevligt att träffa er oxå! =)

      Radera
  2. Fy så otäckt! Tur att det gick bra för er och förhoppningsvis för rådjuret också. Jag blev halvt förtvivlad när jag körde på något som antagligen var en mus...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, för att inte tala om att köra på grodor. Det känns ju i hela bilen! Så nu tänker jag att jag kan bocka av det här från listan och INTE behöva göra det igen.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)