lördag 29 november 2014

Kanske i Finland

Idag har jag lärt mig något nytt. I Finland firas LilleJul idag. Rivstart på julmyset helt enkelt. Det pysslade vi med här också. Kanske finns det trots allt en finsk anfader nånstans långt bort på mammas sida. 
Den stora grötgrytan stod på spisen hela dan och båda gamla och nya vänner slevade ur den. 

Till serverade vi vörtbrödsmacka med ost eller leverpastej, pepparkakor och clementiner. Brödet hade jag bakat! Alldeles själv. Enligt ihopaplockat recept. Först googlade vi fram ett recept. Sen bestämde jag att använda mammas recept. Mammas vörtbröd är ju ändå mammas vörtbröd. Så jag skrev ner det som behövde köpas på inköpslista. I mammas recept ska det vara porter och lättöl. I det här hushållet är vi nykterist och nästan nykterist. Även om jag vet att alkoholen försvinner vid gräddningen så kändes det lite konstigt att köpa hem sånt med alkohol i. Så när vi i butiken hittade vörtmix ändrade vi oss tillbaka till receptet från nätet. Men då hade jag inte rätt kryddor hemma... Så det fick bli lite egenpåhitt. Blev attans gott!
Helt klart julig smak. Men jag kommer inte kunna göra om det exakt nästa år eftersom jag just kryddade på en höft...

Bordet i mellanrummet dukades upp med pyssel för att dekorera julkulor. Attans roligt och fint blev det!

Lockade även oväntade pysslare. 

Dagen avslutades med en eld ute och korvgrillning. Det konstaterades att gurkmajonäs smakar som majonnäs med gurka i! Och att det är attans gott. Vanlig korvgrillning ska inte underskattas. 


Så nu är vi redo, nu kan det börja. Bring on the adventstid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)