onsdag 26 november 2014

I dagarna tre

Nu ligger jag i min säng. Säng som i möbel med fyra ben och en lagom mjuk madrass. Visserligen en katt PÅ täcket som gör det svårt att krypa ner UNDER täcket. Så lite kyligt är det. Alltså, inte alls lika koolt som att ligga i sovsäck i en egenbyggd granriskoja men så attans mycket bekvämare =)

Tre år med den bästa som finns bör ju firas i tre dagar. Såklart. Vi säger att vi inte ska göra det större och större för varje år. Men när man har chansen... 
Först firade vi två dagar i Halmstad. Och idag, som är den egentliga årsdagen, firade vi i skogen. Typ 200 meter från huset har pappa huggt ner skog. Jag tycker egentligen inte om det. Skog ska stå upp ju. Det är då den luktar gott och är fin att gå i. Men han har återplanterat min pensionsförsäkring så då är det väl okej att han tar ner sin. 

Och det genererar ju GRANRIS. Och av granris kan man som sagt bygga kojor. Jag har gjort det hela mitt liv. Men det har inte Sötaste. Och man kan ju inte gå igenom livet utan att ha byggt en granriskoja. Så sagt och gjort. 



Riktigt mysigt inuti. Å svettigt sim f-n att släpa ris. Men vi fick till den hyfsat tät. Sen var det där med att sova i den... Vi hade till och med lånat sovsäck till mig (min är gammal och har gått över permanent från tresäsong till sommartid). Meeen, när man väl kommit in igen och duschat... Vi fortsatte firandet i soffan med chokladfondue istället! Kojan står kvar, kan vi sova i en annan natt. 

8 kommentarer:

  1. Ser mysigt ut. Sen är egna sängen mysig den också. Men jag undrar, som en som aldrig har varken byggt eller varit i en granriskoja, om ni tar emot inackorderingar? ;-)

    SvaraRadera
  2. Mysigt! Som granriskojebyggare och överlevnadskollega så tycker jag nog att det ser lite glest ut uppe vid taknocken? ;) Hoppas ni var generösa med granrisbädden under, ruskigt skönt att sova på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taknocken blev tillsist lika nästan tät som resten av kojan. Men i fotänden blev det lite glesare. Fick till en hyfsad bädd. Får se, vi kanske bygger mer på den för den lär ju stå sig till våren om inte pappa hugger ner träden runt =)

      Radera
  3. Verkar som rejält firande. Låter mysigt! Själv har jag aldrig ens hört talas om granriskojor men det hade varit kul att testa. Dagtid vill säga :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastiskt mysigt! Jag är nog präglad av att ha kunnat bygga hur många kojor som helst i skogen under hela min uppväxt. Men med granris kan man få kojan riktigt tät och mörk och mysig. Hoppas du får chansen nångång =)

      Radera
  4. Mysigt med en granris koja, det var verkligen inte igår man byggde en sådan. =) Härligt med ett rejält firande <3

    Hoppas att ni får en fortsatt trevlig helg och att du hittar några mer sockerfattiga julgodis recept ;)
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckan att ha en pappa med skog =) Bara lukten av nyfälld gran ger barndomslycka.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)