torsdag 25 december 2014

Dagen efter

Harreligen vad bra det blev! Mysigaste julafton på länge. För i år höll hela december-jul-mys-stämningen i sig även när det var dax.

Det började med att jag sov dåligt. Och, ja, det är något bra. För jag var ju alldeles pirrig och ville att det skulle bli morgon! Jag ville ju se hur Sötaste reagerade på sin julstrumpa... För i år hade jag faktiskt fått sytt en strumpa. Inte bara fixat innehåll till den. 

Sen laddade vi upp en rejäl Julaftonsfrukost. Jag kokade gröt och bakade baguetter. Av alla bröd jag bakar är det enklaste receptet helt klart godast. På kvällen rör jag ihop ett halvt paket jäst, nån tesked salt, 6 dl kallt vatten, 2dl grahamsmjöl och 11 dl vetemjöl. Det får stå till på morgonen då jag sätter på ugnen på 250 grader. Häller ut degen på bakbordet och delar i tre delar. Snurrar varje del så mycket det går och låter jäsa tills ugnen är varm. Gräddar i 15 min, sänk tull 150 grader och grädda 15 min till. Receptet hittade jag nånstans på nätet när jag googlade på baguetter. 

Tillsammans med ost, julskinka, älgkorv och clementiner och te. Aaaa, kändes inte helt fel att sätta sig vid det bordet!

Dagen var julefrid med slapp i soffan och fix i köket. Har insett att jag tycker det är mer och mer roligt att baka och laga mat.  Och eftersom jag varit vegetarian har jag rätter jag vill bidra med till julbordet. I år blev det sallad med saffranshaloumi och citrusfrukter, filodegspaket med spenat, couscous, aprikoser och russin och en saffranspannkaka. 

Kvällens firande gjorde vi uppe hos Päronen med Faster&man, Kusin A med man och äldsta son. Stillsamt, god mat, lyckad saffranspannkaka (harreligen vad god den blev!) och prat om alla gamla människor jag inte vet vilka de är. 

Sent på kvällen när vi sagt hej då till släkten samlades vi och Päronen nere vid våran gran och delade ut julklappar. Jag hade varit snäll och fick bara fina saker! Rrroligt!! Vad jag gav bort blir ett eget inlägg. 

Behöver jag lägga till att vi stensomnade sen?

2 kommentarer:

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)