onsdag 24 december 2014

God Jul och var snälla mot varanadra

Vi har en gran. Den barrar och luktar gott. Tror jag... Näsan är tät och beblandar sig inte med varken dofter eller lukter eller stink. Vi klädde den med fina saker, för det hade vi hört att man skulle göra. Och så stora kläder hade vi ändå inte. I toppen ska det sitta en spira sa Sötaste. Jag är uppvuxen med en glitterstjärna i toppen men utan några större affektisonkänslor för den. Spira låter vackert. Spira. Sirligt, elegant och skört. Ett litet frö som precis börjat växa. 
Men resten av världen verkar inte förstå sig på det. Vi letade här och vi letade där och de enstaka vi httade var plastiga, tråkiga och fula. Så långt ifrån vackra ordet spira man kan komma. Så vi gjorde något eget. Sötaste slaktade en julkula och tryckte fast och jag satte dit en pappersstjärna jag vikt.

Mer roligt än vackert. Men vårt eget och varför inte? Bredvidvid hänger den enda kulan jag har kvar från farmor och farfar. Lite trasig inne i hålet, men så fin och PRECIS i den stilen den där spiran ska ha jue.
Sen firade vi för-jul och gick på Liseberg med Syster och Systerdotter. Och där. Bland kaniner och regn och fantstiska ljusträd och julmarknad. Här fanns det inte bara en utan flera och precis rätt.

Det blev även en klocka som fick bli årets pynt till granen. Vi planerar en tradition att varje år köpa ett nytt pynt till granen. Något vackert, men gärna rätt hysteriskt.

Men det vackraste är kanske under granen. Hur många paket som helst och jag vet inte riktigt om jag kan hålla mig... =)

God Jul och julefrid till er alla. Det blir bra även om det inte blir perfekt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)