onsdag 17 december 2014

Jag vill skriva nått om jul

December är en månad av konstant mys och småångest. Inte riktig ångest utan sån där man slänger ur sig lite lättvindigt men ändå är rätt jobbig. Jag älskar julklappar och till båd min glädje och förfäran är plånboken rätt tom i år. Det innebär att jag har den perfekta ursäkten att bara ge bort hemmagjorda julklappar. Eller nästan bara. Mycket mer hemmagjorda än tidigare år. Jag tycker om att ge och få hemmagjort, men det jag ger känns alltid som om det inte riktigt duger. Att det är lite futtigt. Men i år så! Till vissa har jag fått ihop bra idéer och är klar och nöjd. Till andra har jag jättebra idéer. Men de ska ju göras oxå. Och om en vecka är det för sent. Harreligen, vad har jag gett mig in på! Fast å andra sidan kan man ju spara på idéer. Det kommer ju nyår och födelsedagar och annat sen. Då minsann kan jag vara klar med mina så attans fina alster.

Och myset är ju redan där. Vi har pyntat och sniffat på granris och bakat och köpt hem ingredienser till godis. Det finns ljus att tända och planer för julafton. Äntligen får jag ha uppesittarkväll med min Sötaste den 23:e och inte pyssla själv medan hon är på jobbet. Kanske är det den 23:e jag längtar till mest. Eller till nu i helgen när vi ska fira första julen med Systerfamiljen. Eller till när hela huset luktar gran och jag kan lägga mina paket där under. Eller så är det bäst precis just nu, nu när jag har allt framför mig.

6 kommentarer:

  1. Det bästa är kanske mest hela tiden? Att ha en hel mysmånad. Jag känner förresten igen mig i dina tankar om hemmagjorda paket; blir jätteglad av att få men dras med "inte-gott-nog" när det ska ges. Fast mottagare år efter år blir glada och jag tom i en bröllopsgästpresentation presenterades som bäst på personliga presenter. Ska vi göra gemensam sak i att jobba på att slänga den där dumheten överbord?

    Tack för kommentaren på dagens avsnitt. Jag blir jätteglad när jag får återkoppling på det jag skriver och när den, som i ditt fall, är konstruktiv så blir jag extra jätteglad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har börjat packa ihop dumheten så jag kan kasta den. Så det är på väg! Kanske lyckas jag lite mer med det nästa år...
      Varsågod för feedbacken =) Jag tycker själv om att skriva och få feedback, men det är ju så attans svårt att ge. Så när jag kommer på nått så!

      Radera
    2. Man kastar nog bort lite dumhet i taget varje gång man vågar gå på magkänslan och ge bort egentillverkat.

      Kul att du också skriver! Har du lagt ut nått på nätet? Vill gärna läsa.

      Radera
    3. Nä, jag har inte lagt ut något. Har funderat på det men vet inte riktigt vad det är jag vill göra med mina texter.

      Radera
  2. Känner igen mig så väl, tycker aldrig att mina hemgjorda gåvor är bra nog, men men jag övar på att bli bättre på det. =)

    Min julkänsla börjar sakta men säkert infinna sig också, kanske beror på att vi äntligen fått snö. <3

    SV: Ja en ordentlig frysbox är guld värd när man vill bli mer självförsörjande.

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här lyser snön med sin frånvaro och lär nog fortsätta så... Men å andra sidan är ju uppvuxen med att det regnar på julafton så det ger mig nästan mer julstämning än vita drivor. Det har ju aaaalltid varit så.... =)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)