onsdag 31 december 2014

Snart nytt

Drygt åtta timmar kvar på 2014. Egentligen händer ju inget annat än det som hände mellan igår och idag. Men årets sista dag och årets första känns så symboliskt på något sätt. Jag tycker om att avsluta med något jag är stolt över och sen påbörja med något jag vill ska genomsyra det nya.
Idag har vi städat huset och Sötaste har gått lös med nyårsbling. Allt pyssel som översvämmat bordet i mellanrummet är instuvat i skåpet. Nu är det dukat för nyårsmiddag. 

Vi får fira med två vänner som vi träffar alldeles för sällan. Och en hund som kommer förgylla våra funderingar på vad sjutton han tänker på. 

För ett år sen skrev jag en önskelista inför 2014. Dax att utvärdera!

1. Jag ville komma igång att väva brickband. Jag gjorde ett... Och har material och planer för ett till. Det ligger fint i lådan. Men jag vet hur man gör nu så kommer viljan tillbaka är det bara att sätta igång!

2. Jag ville vara med i Utmaningar. Och det har jag varit, en hel drös. Och tävlingar, till och med vann en!

3. Pysseljunta. Jorå, två träffar på våren blev det med metallpyssel och med fröer. Sen kom det av sig, gick inte att få till och jag hade inte energi att dra i det. 

4. Åsså ville jag hitta en form att sälja mitt pysslade i. Strax efter jag skrev det fick jag en beställning på en jeanskruka! Koolt!! Sen blev det inget mer. Men jag pysslade inte så mycket mer som blev liggande på lager heller. 

5. Jag ville bli bättre på Återbruk och Upcycling. Å det blev jag. Nog. Tror jag. Vill tro det iallafall. 

6. Slutligen ville jag få fler läsare till min blogg. Och det fick jag! Mycket tack vare alla utmaningar jag var med och att jag försöker komma ihåg att kommentera andras fina bloggar. Tack alla ni som hittat hit!

Så, 2015 då. Vad önskar jag?

1. Jag vill våga sätta pris på det jag gör, göra saker enbart med tanke på försäljning och jobba vidare på det där med att hitta en form för det. Blir nog här på bloggen och kanske någon lokal marknad. 

2. Jag vill ta mig en ordentlig funderare på hur jag ställer mig till ordet "Pyssel". Har läst många kloka tankar om det, men jag älskar ju ordet "pyssel"!

3. Jag vill beställa sånna där fancy namnband och sätta fast på saker jag gjort. Och kanske en stämpel! En stämpel vore koolt. 

4. Jag vill fortfarande pyssla ihop med andra. Hm, ska försöka få till det igen. 

5. I källaren ligger en säck finbetong. Jag önskar att vi lyckas få blandat till den och gör massa roliga saker. 

6. Jag hoppas på att utveckla mitt bloggande, hitta fler bloggar att läsa, kommentera, utbyta med och såklart att äääännu fler hittar hit! =)

Hoppas ni alla får ett fint nyårsfirande i precis den nivån ni vill själva! Ses 2015.



3 kommentarer:

  1. Jag funderade mycket på ord som pyssel, sakmakeri och skapande när en drös grannar började diskutera det för några år sedan. Landade för egen del i att det är olika saker. Sen när jag hittade din blogg så föll jag direkt för sin underrubrik, det är så det har varit för mig och nu har jag hittat tillbaks till den glädjekänslan. Sen kan jag tänka att om man gör saker för försäljning, på beställning eller ej, så blir det nått annat. Glädjen kan säkert finnas där ändå men det kan nog inte bli lika lustdrivet som pyssel som pysslas bara för att man vill. Och även om vissa pyssel är hantverk så blir för mig skapande i större skala mer projekt än pyssel då det krävs mer långvariga insatser föe att bli klar. Det finns helt klart något gott i alla olika varianter och jag tycker det är lyxigt att få välja. Hoppas du hittar begrepp som passar dig. Glädjen önskar jag dig att få behålla vad det än blir du kallar skapandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka tankar att ha i åtanke. Är inte helt klar med tänkandet själv.

      Radera
    2. Va? Kan man nånsin bli helt klar med tänkandet? ;-)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)