lördag 17 januari 2015

Det kryper

Jag skulle karda den där stora vita hårbollen vi har här hemma. Plockade fram kardan och pillade med den medan jag väntade på att hon ätit färdigt. 
Men vänta lite. Det kryper nått i kardan! En drös med pyttesmå typ skalbaggar. Och inte bara där. Högre upp i skåpet där Hjördis saker ligger har vi våra skafferivaror. Och det var små, små kryp överallt. Näääääää....

Neeeej... Vill inte. Men, vad annat att göra? Mat för massa pengar har åkt i soptunnan, dammsugare och trasa har gått varma. Det finns säker något sätt att bli av med kryp utan att slänga så mycket mat. Men jag går smått panik och vill bara få ut alla spår av dem! Och på köpet storstädade jag resten av köket också. Så här fint kan det se ut:



Finn fem fel.
Så där ska det ju inte se ut! 
Hallå, vad gör ni i det skåpet? 
Den mat som var fri från kryp fick för säkerhets skull flytta in i skåpet bredvid och skålar och sånt får bo i skafferiet en stund. Känns jättekonstigt. 

Och jag erkänner. Hela köket är inte lika prydligt. Vissa delar ser fortfarande ut så här:
Ska ta tag i det där. Imorgon. 

7 kommentarer:

  1. Ohhhuuuäääh! Jag hatar kryp! De var inga flygande kryp väl? Kolla på anticimex hemsida om vad det var för sort och hur du ska bli av med dem. Annars rekommenderar jag att ha all mat i tättslutande burkar. Inte påsar! Ooohhhuuuggg... det kryper i hela kroppen på mig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, mm lite så här också... Den där paniken, inte nog med att de är där men kommer jag få bort dem?
      Vi har haft småflickor i huset sen i somras. Typ bananflugor men de har inte vara varit vid frukten. Funderar på om de hör ihop. Fast flygkrypen är bara en enstaka här och en enstaka där.
      Projekt flytta över mat i burkar är påbörjat. Av den maten som är kvar alltså....

      Radera
  2. Bläää. Efter mjölbaggar (som verkligen tog sin in överallt och det hjälpte inte att tänka att de var försvinnande små,-ogiftiga och gratis proteintillskott). Sen samlade jag på mig lösgodisburkar och har allt i sådana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, äta dem vill man verkligen inte! Hur ser mjölbaggar ut? De här vi hade var så ynkepynkesmå att det var svårt att se formen på dem. Försökte klura ut vad det var med hjälp av Anticimex hemsida men det gick sådär.

      Radera
    2. Jag kollade också via anticimex, borde finnas bild där nu också. Knappt en cm lång om jag minns rätt, platta och ganska smala. Sparade sen en tills de kom och sanerade. Men då bodde jag i hyresrätt så jag behövde ju bara ringa värden.

      Radera
    3. Skönt förresten att du även bjöd på en "inte så perfekt"-bild :D

      Radera
    4. Då var det inte mjölbaggar som kröp omkring här. För våra kryp var max en millimeter stora.
      Varsågod för den operfekta bilden!

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)