lördag 3 januari 2015

Det tar lite tid

Jag bestämde mig tidigt för att julen inte skulle bli lika sockerfri som resten av året har varit. Och som jag förklarat tidigare, mer av sociala skäl än sockersug. Det är något särskilt med att göra julgodis och sen duka upp på fina fat. Jag gjorde två olika tryfflar som det var mörkchoklad och lite eller inget mer tillsatt socker i. Och saffranspannkakan som blev efterrätt på både jul och nyår var det bara två matskedar socker i. Så i det stora hela, inte så mycket. Men i mitt eget stora hela, mycket mer än i vanliga fall. Det märker jag av nu. Så fort jag blir hungrig blir jag sötsugen och vill börja plocka fram choklad och annat gott. Så mest lätt att lösa, det gäller att äta riktig mat så jag blir mätt när det där suget kommer. Men lite kommer jag nog få jobba för att komma in i vanorna igen.

Ett steg var att plocka fram Raw food-kokböckerna igen. Det blev samma havrekakor som jag började mina försök med då i maj.

Nu ska de även doppas i mörk choklad.... Så Raw food blir de inte. Men mer mättande. 

Ska ta och göra en drös bollar eller fudge också. Så det finns tillåtna saker att äta. Det funkade ju sist.

2 kommentarer:

  1. Mm det är svårare att bli utav med sötsuget än att få tillbaka det helt klart, är såå svårt att låta bli socker nu.. =/ Men skall försöka dämpa suget sakta men säkert. Tar gärna recept på dessa kakor, fudge´n och bollarna om du inte har något emot att dela med dig? =)

    SV: Tack rar du. Mm det är ett helskotta när viljan finns men kroppen sätter stopp. =/

    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar gärna med mig av ett fantastiskt boktips. Jag har två av Erica Palmqrantz Aziz's böcker om Raw Food. Raw Food på svenska och Raw Delight. Eftersom det är hennes och inte mina recept vill jag inte lägga upp dem på bloggen. Men kolla om hennes böcker finns på biblioteket, de är jättebra! Rekommenderar även frukt och bärpajerna i Raw food på svenska. Smakar hemskt onyttigt =)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)