torsdag 22 januari 2015

Egentligen onsdag

Jag är ganska långt ifrån lastgammal. Men sen jag var tonåring har det ju hänt huuuur mycket som helst. Gjorde det så för dem som var tonåringar på typ femtiotalet och vuxna på sjuttiotalet också? Eller kan jag skylla allt på den där digitala revolutionen? Iallafall, vad jag eeeegentligen vill berätta var att när jaaaag var tonåring var Ronny&Ragge det koolaste som fanns. Och de var först med i Peter, Fredde och Ginas program Äntligen Måndag. Ett helt fantastiskt program. Allt gjort för folk under 52 var helt underbart när utbudet på tv var Kanal 1 och Tv 2. Inte ens fyran hade hittat hit ut på landet. SVT var allsmäktig och flyttade om i tablån som de ville. Så när Äntligen Måndag inte fick sändas på måndagar längre utan på torsdagar döptes det såklart raskt om till Egentligen Måndag. Vilket mitt tonåriga jag tyckte var attans roligt och koolt.
Idag är det Egenligen Onsdag. Inga raggare syns till men vegetarisk mat. För jag tänkte att man borde äta mer vegetariskt. Och det borde inte vara så svårt. Jag var ju vegetarian i tio år. Men trots borde har det varit attans svårt att få till det. Så vi bestämde en dag. Onsdagar är numera Vegetarisk Onsdag. Men så glömde Sötaste bort det igår och hade redan tinat bacon till fläskpannkaka. Så det fick bli Vegetarisk Torsdag. Eller Egentligen Onsdag. 

Fördelen med att äta vegetariskt ibland men inte hela tiden är att man kan strunta totalt i att se till att det är protein i maten. Det får vi i oss ändå så det räcker och blir över. Istället kan man bara laga det som låter gott helt enkelt! Dagens middag blev Mustig champinjongryta med pasta. 
(Vet ni hur svårt det är att fota tomatbaserad gryta så det ser gott ut? Vet ni vad det lätt ser ut som? Det vill ni inte veta...)

Receptet hittade jag på en matblogg jag precis upptäckt, ICAs studentblogg. Perfekt inspiration till god och billig mat. Jag följde det till punkt och pricka. Nästan. Det åkte i en påse mungbönor från frysen (jaja, kunde inte låta bli att slänga i protein iallafall) och lite mer kryddor i form av basilika och Chili Explosion. Attans gott blev det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)