fredag 23 januari 2015

I min låda

Fredag! Yeay! Jag håller med Morgonpasset i P3, fredag är bästa dagen på veckan. Det känns som det är helg och hela helgen framför sig även på fredag morgon när det är en hel jobbdag framför sig. Och oavsett hur mycket jag tycker om mitt jobb, ledigt är fortfarande bäst =)

Med fredag kommer även Fröken Fotos utmaning. Veckans tema är "I min låda". För en före detta fotonörd som numera bara slentrianfotar är det perfekt med en push att faktiskt tänka. Det går inte fort, men från förra veckan har jag gjort ett framsteg. Veckans foton är nyplåtade. Förra veckans bilder var från förrådet....

Jag har en passion. Något jag inte kan få för mycket av. Nämligen plåtburkar. Det är något av det första jag spanar efter på loppis. Och något jag kan tänka mig att betala liiite för mycket för. Det duger inte med vilken burk som helst. De ska, i värsta Ernst-andan, tala till mig. Mest har jag burkar från 50-70-talet. Men en och annan äldre, yngre och vanlig reklamburk också. För de var fina!
I somras åkte vi runt med tält, medeltidskläder och Dolly Parton-biljetter. Ögonen var på span efter loppisskyltarna och en och annan fick vi stannat vid. Strax innan Hova hittade vi en jättestor en bra bit inne i skogen. Det fanns en hel hylla full med burkar! Underbara burkar... Ååå, vilken ska jag köpa. Efter en del velande fick en underbar hippiemönstrad burk följa med hem.
Finast i samlingen! Och den har ett hedersuppdrag. Sen den första maj 2014 äter jag inte onyttigheter med vanligt socker i. Eller nästan inte. Något enstaka undantag har gjorts, men över lag säger jag fortfarande nej till socker. För att klara detta innan jag vant mig av med sötsuget behövde jag en godislåda som var tillåten. Allt för att få gå och nalla.



Nötter, torkad frukt, raw food-bars, 70% choklad och det senaste fyndet i mataffären, fruktstänger. Bara att veta att lådan fanns var en räddning i somras. Men någon strykande åtgång är det inte på något i lådan. Alla tips om att äta 70%ig choklad när suget sätter in, "för då räcker det med en bit" var bara bulls**t när sötsuget var som värst. Men som avvänjd funkar det faktiskt. Och fantastiskt god är den =)

Till nästa veckas utmaning ska jag jobba på det där med ljus. Det finns ju trots allt dagsljus några timmar om dygnet nu för tiden...

Kolla in på Frökens Fotos blogg för mer bilder!

8 kommentarer:

  1. Vilken jättefin plåtburk! Älskar också burkar... kan man få för många? *haha*
    Och att ha godis i gör den ju ännu mer attraktiv :)

    Ha en fin helg och jättekul att du är med i utmaningen!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det rätt burkar kan man absolut inte har för många =)
      Tack för utmaningen! Trevlig helg till dig också.

      Radera
  2. Vilken härlig burk......det finns ju så många granna plåtburkar,men ofta blir de ju så dyra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, de kan vara galet dyra. Men ibland gör man fynd och hittar okej dyra =)

      Radera
  3. Väldigt vacker burk! Väcker ha-begäret. Och även chokladsuget ;-)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin burk... och bra innehåll! En sån burk ska jag skaffa, för det där med socker är något som känns rätt fel faktiskt!
    Trevlig helg till dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den är guld värd att ha. Och gärna lite raw food-godis i kylskåpet =)
      Trevlig helg till dig med!

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)