måndag 26 januari 2015

Jajjemen visst så här på en måndag

Jag har hittat ett nytt favoritrecept på matbröd. Saftiga, goda dinkelfrallor från Leilas första bakbok. 

Jag gillar idéen med frallor. Det är liksom något man slänger ihop lite snabbt för en sån där perfekta-moderna-blogg-hemmafrus-frukosten. Men det blir oftast att jag gör limpor eller långpannebröd istället. Vill skylla på att jag inte hittat nått bra receeept... Och mina hitte-på-bröd brukar bli långt ifrån bloggperfekta. Allt bröd är gott nybakt, men det är najs om de är goda dagen efter också. 
Men nu så! Utan återvändo! Här ska bakas frallor. De är så goda att jag till och med ställer mig och bakar fler en måndag kväll för jag har ju jäst kvar. 

Lite meck att få till degen med rostade frön och smält honung och fyra sorters mjöl. Men det betalar igen sig vid utbakningen när det bara är att hacka upp lagom stora bitar och lägga på plåten. Inga degiga fingrar här inte.

Och så blir de heeelt underbart perfekt ojämna och charmiga. Precis som trenden och normen säger. "Nä, bara något jag slängde ihop för sånt hinner jag med och jag är inte alls utbränd. Jag är bara så himla käck." Precis så!


Och nu blir det soffan för resten. Men det berättar jag inte om såklart =P

9 kommentarer:

  1. Asgarv. Vilken underbar ironi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får till det bra. Både här och i det där hemma hos reprtaget du gjorde om mumin och regnbågsflaggor. Kom att tänka på det häromdagen när jag hängde upp ett mumintyg här.

      Radera
    2. Tack =) Det är så roligt att driva med hela perfekta-bloggvärlden. Samtidigt som jag vill vara en del av den.
      Kram

      Radera
    3. Det är nog det som gör det du skriver så roligt och eftertänksamt. Du driver inte bara med en företeelse, du bjuder på självironi i din drift med en företeelse.

      Radera
    4. Och där kickade min textanalys in. Kanske mer för mkg själv än för dig för jag ser och (förhoppningsvis) lär.

      Radera
    5. Harreligen, nu blir jag lite röd om öronen. Tack för det fina berömmet!

      Radera
  2. Jag är besviken. För att inte säga mycket besviken. Jag har inga frallor. Inte en endaste fralla så långt ögat kan se. Inte ens en ICKE-perfekt-modern-blogg-hemmafrus-frukost-fralla. Japp.... jag är besviken. *suckar djupt och dramatiskt*


    /anna-karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du kanske har några "tassels" hängande någonstans? Jag tror de räknas lika bra. Eller har målat vitt någonstans i hemmet. Du kanske till och med har något som är rostigt!! Men framför allt har du ju ägg! Attans perfekt-modern-blogg-fixare där minsann =)

      Radera
    2. Egna höns?!? Det är ju lika mycket värt som både fralla OCH rost ;-)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)