onsdag 28 januari 2015

Onsdag en gång till. På riktigt

Veckans vegetariska recept kommer återigen från ICAs studentblogg. Väldigt inspirerande. Har sparat en drös länkar för att laga en annan dag. Det mesta har rätt få ingredienser, dét är mest vanliga ingredienser och rätterna tar lagom lång tid för att orka experimentera med en vardagkväll efter jobb och träning och lågt blodsocker. Och så förhållandevis billigt eftersom det är tänkt till fattiga studenter =)
Idag blev det biffar. I bloggen är det inga mått angivna eller kryddor. Jag tog en halv lite gul lök, en tetra kikärtor, en decilitrar röda linser som kokade i två deciliter vatten och en skvätt fond. Rev en och en halv deciliter ost och knäckte i ett ägg. Mixade med två stora vitlöksklyftor, två stora nypor flingsalt, regnet med svartpeppar, chili explosion och basilika. Det blev en väldigt lös smet så jag hade i lite vetemjöl, bakpulver och havregryn. Vet inte om det hjälpte så mycket. Men de gick bra att steka ändå.

Serverade med kokt potatis, tomat och en créme fraiche-sås. De blev jättegoda! Men det där med tillbehör behöver tänkas över. Vegetariska biffar har jag oftast typ ingen konsistens alls. Ska testa me ris nästa gång istället för potatis. Eller servera det som falafel i tunnbröd. Eller bara med en stor och matig sallad. Skall även hacka löken och hälla i de röda linserna sist och bara röra om. Alltså inte mixa allt även om det är lättast...

6 kommentarer:

  1. Jag brukar ha i potatismjöl när jag gör liknande biffar. Binder ihop bra :)
    Vitkål är bra att ha till för att få lite tuggmotstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur mycket bakpulver har du i? Jag hade i lite för det stod på studentbloggen att man kunde ha det, men ingen mängd. Vill ju inte att det ska smaka bakpulver...

      Radera
    2. Jag brukar inte ha i bakpulver. De kan bli lite platta men jag tycker inte att det gör något :)

      Radera
    3. Åå, hur slavig var inte jag när jag läste... För jag läste din kommentar och såg bakpulver där du klart och tydligt skrivit potatismjöl! Potatismjöl har jag inte testat. Får bli nästa gång!

      Radera
  2. Pet pet.. Idag är det fredag. På riktigt ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)