torsdag 12 februari 2015

Det var det där med pyssel

Min kära blogg har ju adressen Lonelyfieldpysslar. För endast Lonelyfield var upptaget. UPPTAGET?!? Det är ju mitt påhitt, hur kan nån annan norpat det? Jaja, hur som. Adressen jag ville ha var upptagen och jag behövde lägga till något. Då blev ordet "Pysslar" rätt självklart. Det var ju en pysselblogg jag ville skapa och pysselbloggar jag läst under ett års tid. Pyssel, ja. Personer som skapar hemma, med små medel och mycket återbruk. En och annan hantverksblogg blev det också, men de var sällan lika inspirerande. För det var ju inget jag kunde göra själv. Hantverk och Konst har alltid gett mig lite prestationsångest. Jag älskar att göra saker själv, och tänk vad fantastiskt om man kunde leva på det! Men för mig innebär hantverk en djupare kunskap och färdighet i tekniker. Och konst kräver att man har en kreativitet att komma på en egen stil och göra något eget.

Pyssel däremot. Det vackra ordet som bara skänker glädje och inte ställer några krav. Jag hlängtade till alla pysseldagar i skolan och tog alla stunder jag kunde att pilla ihop något på. Hur retfull ton än nån sa till mig "pysslar du" så var mitt svar bara "jaaaaaa" med en stor lättnad. Jag kan göra vad jag vill, det kan bli hur som helst och det är själva processen som är grejen. Resultatet är mest en påminnelse om det roliga processen och vägen dit. Pyssel är att bara ge sig hän och ingen kan komma och peta på sömmar som är sneda eller klaga på att jag härmas.

Men så är jag ju feminist också. Helt självklart ska ju världen vara jämställd och ingen ska förminskas oavsett kön. Och just förminskning kan få mig att tända till totalt och börja morra! Hallå, det jag gör är viktigt! Och ordet "pyssel" kan användas otroligt förminskande. Små gulliga tjejer. Det de gör är inget viktigt, men söta är de. Gäh.... Alicia Sivert har skrivit så bra om det här på sin blogg. Hon bestämde sig för att helt sluta använda ordet pyssel om det hon gör. Och det gör hon helt rätt i! För det hon gör är i mina ögon helt klart konst. Och hantverk. Eller Alster och Makeri som hon själv kallar det. 

Jag skulle också kunna sluta använda ordet. För jag kan ju fortsätta göra samma sak ändå. Kalla det Skapande eller Fixande eller helt enkelt det som det är, sticka, virka, sy, scrappa, renovera... Ord som jag redan använder så nån större omställning skulle det inte vara. Ordens makt är stor.

Men feministen i mig får inte riktigt ro. Varför är det alltid jag som kvinna som ska ändra på mig? Varför är det viktigare att jag tar för mig än att män lär sig ta ett steg tillbaka. Eller jag som borde välja bort rosa istället för att han borde ta det på sig. Eller jag som offer för förminskningen ska byta ord och inte han sluta förminska.... Nu valde jag att rabbla upp exempel rätt stereotypt, men ni kanske lättare fattar vad jag menar då? Varför är det det kvinnliga som ska ändra på sig?

Nä. Jag har vetskapen om att "pyssel" är ett litet ord. Det är i det stora samhället inget viktigt eller en maktfaktor. Men jag vill fortsätta sätta det på det där småfixande som jag gör hemma. Det som får mig att må bra, men ingen annan behöver ha så mycket åsikt om. När jag gör större saker kallar jag det redan för det som det är och inte pyssel. Och i jämställdhetens namn jobbar jag på att kalla även det som killarna på jobbet gör för pyssel. De behöver också få känna att det är okej att sitta och göra oviktiga saker bara för att glitterpennorna är så fina!

Slutsat nu då. 
Ja, "Pyssel" är absolut en del av det patrikaliska styret här i världen. Men jag har kunskap om det och kan där med använda ordets makt på vägen till bättre jämställdhet istället. Det kravlösa jag fixar med här hemma vill jag fortsätta kalla pyssel när jag inte har ett annat ord för det. Jag vill inte behöva ändra mig den här gången. Det är inte mig det är fel på. Så sluta förminska mig! 
För att förenkla saker har jag tagit bort taggen "Pyssel" och kallar det "Skapande" istället. Det känns som ett bättre samlingsnamn för allt jag gör. Så behöver jag inte ha så många taggar....

8 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg! Med mycket känslor o kraft i. Det är precis som du säger orden är makt. Pyssel låter lite barnsligt men ändå inte beror på vem som går ordet i munen. Jag har haft en liten sådan känsla om pysselQvinnan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid ett övervägande vad man ska göra med ord som har en laddning. Inte använda dem? De kanske till och med kränker bara i sig själv oavsett vad jag la för mening i dem? Eller ta tillbaka, anamma och kräva att de blir norm igen? Kan vem som helst ta tillbaka ett ord? Viktigast kanske är just att ha kunskapen om ordets laddning. Så jag vet vad jag faktiskt gör när jag använder det eller väljer att inte använda det.

      Radera
  2. Skönt för dig att du landat i vad du tycker. Och bra att du på jobbet inte gör skillnad på kön när du benämner aktiviteter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra allt jag kan för att göra "pyssel" till något viktigt! För att säga att en "bara" har pysslat är ju som att säga att man "bara" har lekt...

      Radera
    2. "Utan lek inget allvar. Utan allvar ingen lek" skrev jag förr på alla mina sidor. Tycker fortfarande att det är grunden jag står på. Barn som inte leker mår inte bra. Inte vuxna heller.

      Radera
    3. Precis! Allt viktigt händer i leken.

      Radera
  3. Intressant inlägg! Mycket tänkvärt. Verkar som att ordet "maker" kommer på bred front när det gäller pyssel nu.

    Kanske vill du även byta texten under din header eftersom du tagit bort taggen pyssel?

    PS. "Mitt hem är min borg" var taget som bloggnamn och jag valde istället "Mitt hem är min borg naturligtvis". Gissa hur många gånger jag ångat det? Ungefär lika många gånger som jag skrivit en kommentar via mobilen. Suck. Alldeles för långt namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undertexten blir kvar. Jag tycker ju fortfarande om pyssel! Taggen tog jag kanske egentligen bort när jag sorterade bland taggarna för att inte ha så många. Då blev Skapande ett bättre samlingsord. För jag gör skillnad på pyssel och att sy eller virka.
      Kan hända det kommer fler tankar i det här ämnet....

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)