söndag 8 februari 2015

I mina händer, eller snarare mun...

Snart, snart, fyller Sötaste år och idag passade vi på att fira med familj. Vi ägnade hela dagen åt att baka. Jag gjorde två sorters raw food-fika från Ericas bok, Raw Delight. Kanelflickor och Kokosfudge. Fudgen var lika god som alltid. Kanelflickorna behöver mindre honung och mer kanel...

Sötaste bakade chokladkaka, mockarutor (eller kärleksmums, beror på vem man frågar) och Petit choux. Petit choux! Så gott! Och vet ni, de går att göra heeeeelt sockerfria, yeay!


Smeten är helt sockerfri i ursprungsreceptet. Vi fyllde dem med grädde och vaniljkräm. Vaniljkrämen gjorde vi själva och det var bara en matsked socker. Men jag kom på en egen fyllning till min, ännu mer sockerfri! Jag blandade grädde med mosad banan och vaniljpulver. Harreligen vad gott det var. Blev inte mycket över av fyllningen som vart över... Jag har aldrig hävdat att mitt sockerfria liv är lika med ett liv fritt från onyttigheter. Och de här petit chouxerna är ett klockrent exempel på det!

Recept på både petit choux och vaniljkräm kommer från klassiska, hederliga Vår Kokbok. 

Det här är mitt bidrag till Borgmästaren utmaning "I mina händer" den här veckan.

16 kommentarer:

  1. Åh, petit chouxer! De har jag nästan glömt bort att de existerar! Sååå länge sedan. Tack för påminnelsen och de är ju så fiffiga precis som du säger. Det verkar som att ni firat stort att döma av allt ni bakat. Du får väl hälsa grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sötaste tackar så mycket =) Och fikan kommer räcka till flera kalas....

      Radera
  2. Petit chouxer är en favorit hos mig. Både de gräddiga men också de sotiga. Vi brukar lägga en bit grönmögelost på degen innan den gräddas så får man mumsiga drinktilltugg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sotiga? Jag är inte så bevandrad i petit choux-världen.

      Radera
  3. Det ser supersmaskigt ut! Härligt att se att vi är fler som vill leva sockerfritt! (men jag fuskar ibland)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var de! Och nya blir det nästa helg när vi firar vidare =)
      Konstigt nog känns inte sockerfritt som en uppoffring, jag som ju var värsta sockerråttan. Antagligen för att jag hittar så mycket annat att smaska på =) Fortsatt lycka till med ditt sockerfria. Känns som kroppen mår så mkt bättre av det. =)

      Radera
  4. Ser ju mumsigt ut med snyggspritsningen! Blir alldels kaksugen här. Kan inte din sötaste bjuda in mig med? :-) Härligt att fira födelsedagen flera gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är attans bra på det där =) Och jag är lycklig som får vara med henne och fira flera gånger om!

      Radera
    2. Får jag maila en sak till dig? Vill kolla av innan jag lägger ut en blogg med tankar som väcktes av ditt inlägg här.

      Radera
    3. Jamenvisst! Det går bra =)

      Radera
  5. Härligt när man hittar bra sockerfria alternativ!
    Själv trampar jag runt i sockerträsket just nu, men en vacker dag tar jag mig upp ur dyn igen!
    Som sagt, kroppen mår bättre utan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sockerträsket, been there! Det enda som hjälpte mig var att se till att det fanns massor av alternativ. Och gärna onyttiga alternativ. Hjärnan är lite låst vid t där med att få lov att äta onyttigt.... Fördelen med att äta onyttiga saker som inte innehåller socker är att jag snart blir nöjd och inte äter så mycket.

      Radera
  6. Petit choux är en riktigt läcker liten kaka/efterrätt. Allt behöver ju inte smaka sött och så är det kul att kunan variera fyllningen. Dina blev väldigt snygga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Även om det är min flickvän som får ta sig åt äran för utseendet =)
      Jag blir lite nyfiken på att experimentera med fyllningen. Vi kom på en med jordgubbar och grädde. Och det där med nån form av ost låter attans gott.

      Radera
  7. Svar
    1. Det var det! Tror man kan ha fyllningen med banan, grädde och vaniljpulver i lite vad som helst.... =)

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)