fredag 20 mars 2015

Ytligt

Veckans tema hos Fröken Foto är "Yta". Snacka om öppet för många tolkningar. Jag skulle kunna skriva om det smått störda, men inte så konstigt, i att jag enbart får kommentarer om vikt och storlek när jag träffar folk jag inte sett på att tag. För det är ju ytan de ser. Och helt enligt norm att prata högt om för jag måste ju vara glad, jag är ju smal! Och eftersom jag ju självklart är glad så kan folk säga vad de vill. Normer och Yta drar iväg det åt det hållet när det egentligen är inuti som är det viktiga, att jag mår bra där. Och såklart att jag börjar närma mig att springa milen under timmen =) Ska bara få full fart i benen igen efter den där J-a infuensan. Skulle jag skrivit om det hade jag såklart visat en av mina favoritbilder.
Ååå, vad fina de är! Börjar bli rätt sketna och alldeles rosa är de. Harreligen vad fort de går! Wrooom!!!

Eller så skulle jag kunna skriva om allt som börjar komma upp till ytan ute i trädgården. I Sötastes odlingsplätt som vi knödde full med lökar sticker det upp både det ena och det andra. En del hemskt konstigt, undra vad det kommer bli av det egentligen. 

Och vi kan börja skörda oregano!

En annan grej att skriva om är det otroligt vackra träd på skolgården som ett av mina fritidsbarn hittade. Dött och helt avskalat från sin vanliga yta. Men så underbart fint mönstrat. 


Men de bilderna har ni ju redan sett. Till och med i förra inlägget. Så nu vet jag inte vad jag ska skriva och visa upp =P
Gå in Fröken Fotos blogg så får ni se andra, mer uppstrukturerade tolkningar.

Och glöm inte, på onsdag kommer första delen i min och Lekfullt med Katarinas stafettnovell!

9 kommentarer:

  1. Så det är skorna som är snabba? Det förklarar ju varför vissa springer fort och andra (jag) inte springer alls, fel utrustning :-) Härligt att kunna börja skörda. Och trädet är jättevackert idag med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosa skosnören är A och O! Min kära Syster har rosa skosnören och hon springer attans snabbt. Jag behövde helgardera med rosa skor oxå...

      Radera
    2. Taskigt att de inte lärde ut detta på skolgympan... :-)

      Radera
  2. Lite lustigt det där om yta som vikt och utseende. Jag tränade till mig en hyfsat fin fysik runt ålder 27-35. Det dröjde inte länge innan folk, för mig kända som okända, började kommentera min kropp. T om på gymmet kommenterade killar min fysik med uppmuntrande ord, killar jag inte kände. Det var väldigt märkligt och något irriterande. Jag var ju samma människa som innan men då pratade inte okända med mig. Enda gången jag blev glad var när en man sa: - Shit, vad stark du är. Det var allt han sa och sen gick han. Kommenterade min styrka istället för kropp. Det kändes friskt och uppmuntrande. Nu när jag passerat 45 får jag ingen uppmärksamhet längre pga skador har jag lagt ner träningen och efter två graviditeter har jag inte den fysiken längre. Nu har kommentarerna tystnat.... Det blir så tydligt att det handlar om yta, yta, yta. Reducerad till bara kropp. Inget ansikte, ingen personlighet och inget hjärta.

    Jag måste ge dig en peppande kommentar om att du är duktig som klarar av att springa en mil. Jag har tyvärr skador som jag får dras med och måste börja om hela tiden.Klarar bara att jogga 3,5 km annars får jag belastningssmärtor. Det är skittrist men jag ska hänga i. Bara för att man är 45 år behöver man inte ge upp. Vill ju så gärna få kommentarer om hur smal eller vältränad jag är...*OBS ironi*..........nej....men gärna kommentarer om hur glad, pigg eller klok jag är. Mitt mål är bara att må bra, ha mindre smärta, rörligare och gladare. Träning gav mig den kraft och hjälpte mot depression. Mitt mål var då och nu att må bättre och undvika att få depressioner. Mot den bakgrunden så blir den ytlighet som råder bara irriterande.
    Lycka till med ditt mål om att springa under timmen. Det klarar du!
    Snygga skor förresten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en så intressant och fin kommentar.
      En snygg kropp = allmän egendom? Väldigt irriterande. Och så svårt att bemöta. För samtidigt är jag ju nöjd med att må bra och känna mig snygg.
      Tråkigt att kroppen säger nej till att springa längre. Men skönt att du kan träna så du mår bra. Löpningen var en av sakerna som hjälpte mig i höstas när ångest knackade på dörren. Kram!

      Radera
  3. Ja yta är mycket, men när man bara går på ytan i utseendet så lever man farligt för det kan finnas något väldigt elakt därinne, det syns inte på ytan. Säger bara heja heja att du tränar, och i så snygga skor dessutom ;)
    Hoppas du får en fin start på veckan!
    /Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack =) Hoppas din vecka blir bra oxå.

      Radera
  4. Kloka ord, det viktiga är svårare att se än det på ytan.
    Vilket vackert mönster det blev på trädet. Riktigt läckert.
    Ja jag vet, det är på tok för sent att kommentera hos dig nu och jag hoppas att du trots denna försening vill vara med i utmaningen framöver :) Mitt liv går just nu i 180 och det är svårt att hinna med allt :(

    kram kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig för sent! Jag blir glad för alla kommentarer, oavsett när de kommer =)
      Ibland är livet för fullt. Hoppas ditt lugnar ner sig snart.
      Kram

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)