söndag 26 april 2015

Ibland kan man lura systemet, ibland blir man lurad av systemet

När vi var hos 1:a Sergant Rosa åt vi ostmackor med solrosskott. Så grymt gott! Och en liten låda i mataffären kostar rätt mycket. Det där måste en ju kunna fixa själv. En påse med solrosfrön i lösvikt att mata fåglarna med kostar bra mycket mindre. Och jord och odlingstråg finns hemma. 
Växer gör det!

Snart kan vi fylla ostmackorna med skott direkt från fönsterbrädan. Och det finns mängder med frön kvar att så. 

Sen finns det andra saker man odlar som kanske inte uppfyller de ekonomiska delarna... Som potatis om man köper sättpotatis. Lovar att vår skörd knappast kommer under butikernas kilopris. Men de är godare. Och roligare. Samma med lök. För i år gav vi upp om att få lökar från frön och köpte sättlökar. 
Jag gillar annars grejen med frön. Dels att få se dem gro. Och att veta att jag drivit fram växten så mycket från början det bara går. Men efter ett par år av försök ger jag upp och hoppas på mer skörd i år. 

6 kommentarer:

  1. Bra tips med solrosfröna! Det ska jag också testa! :)
    /Linnea

    SvaraRadera
  2. Det är så härligt nu när odlingssäsongen börjat ta fart, lite tidigt ännu då frostrisken inte är över men idag skall jordärtskockor, gul lök och lite potatis komma i jorden har jag tänkt...har bråkat med kroppen ännu mer nu här på morgonen och myllat ner lite kompost i nya och gamla odlingsbäddar...nu värma upp och vila kroppen innan jag fortsätter med fler jordsäckar och plantering...så skoj!! =)

    Hoppas ni får en toppenfin ny vecka!
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitlöken frodas sen i höstas, jordärtskockorna verkar hålla på att rotas (har inte sett ett enda skott sticka upp så tillsist grävde jag upp en för att titta efter. Japp, båd rötter och skott på gång!) och potatis och lök satt. Hoppas att det inte är för tidigt. Morot och mangold får vänta lite.
      Hoppas kroppen är samarbetsvillig efter vila. Och att du oxå får en bra vecka =)

      Radera
  3. Vad det kliar i fingrarna! Smart med solrosfrön i jord. Jag har försökt grodda diverse olika frön i glasburk med tafttyg över öppningen, det möglade. Köpte sen en såndär specialburk, det möglade. (Men inte för de som tog över burken). Odla i jord fixar jag ju. Jättebra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har oxå försökt i burk. Ibland gick det bra, ibland möglade det. Vet inte varför. Bestämde mig för att jag inte tycker att groddar är så goda ändå. Men skott är gott!!

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)