måndag 6 april 2015

Slow Gardening

När jag har ett nytt intresse brukar jag låta det frodas genom att köpa böcker i ämnet. Jag älskar att läsa om mina intressen och i bokformen har dessutom någon redan paketerat ihop hela livsstilen runt det åt mig! Snart är det sju år sen jag flyttade hit till huset. Och högt upp på listan stod såklart att få börja greja i trädgården. Och såklart inhandlade jag en och annan bok... En av dem är Alys Fowlers bok Slow Gardening. En underbar bok om tänker kring att skapa en grön oas med hjälp av tid, kunskap och återbruk. 

Trädgårdsbutikerna är fulla av ha-begär. Jag behöver verkligen påminnas om att jag behöver inte köpa allt. Och inte allt på en gång. Så därför har boken fått åka fram från bokhyllan igen. Jag vet inte om den finns kvar i handeln. Men annars finns den säkert på biblioteket. 

Det som fick mig att komma ihåg boken var att Sötaste började prata om att föröka våra vinbärsbuskar. Den svarta växer och frodas fint. Men den röda börjar bli gammal och trött. Man kan köpa och plantera en ny. Eller så använder vi det vi har och struntar i att använda bensin på vägen till butiken! Jag googlade och Sötaste fixade. 
Gräsmattan grävdes bort och hålet fylldes på med jord. En gren böjdes ner och hålls på plats med en sten. 
Förhoppningsvis rotar de sig och vi kan plantera om dem nästa vår. 

För att helgardera testade hon en metod till. 
Skott från varje buske klipptes av och sattes i vatten. När de fått rötter kommer de hamna i krukor med jord och växa till sig. Självklart är vaserna uppmärkta med paracord i lämplig färg =)

Jag tycker om när saker får ta sin tid och jag slipper konsumera. Och jag ääääälskar känslan av att ha gjort själv. Även om den här gången var Sötaste som gjorde själv... Hon är så bra!

6 kommentarer:

  1. Härligt att mötas av vårkänslor här i bloggen! Och snart är det onsdag, gissa om jag är nyfiken...

    SvaraRadera
  2. Jag bara älskar Alys bok! Såg hennes tv-serie tidigare när den gick och blev grymt inspirerad... <3

    Ja det är kanon när man kan göra nya egna plantor på detta vis, den första varianten har jag testat med mycket gott resultat. =)

    SV: Ja jag är jättenöjd med mina trådslöjdsarbeten så långt <3 Testa du med vettja, kryddtorken kan ju göras i olika storlekar.
    Hoppas att er påsk var toppen också... <3
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gick det bra med de röda vinbären också? Läste om att de inte är lika lätta att föröka som svarta. Och det är den röda vi främst vill ha en ny buske av.
      Vad använde du för tråd till kryddtorken?

      Radera
    2. Hm tror faktiskt att jag enbart har gjort nya svartvinbärsbuskar med denna teknik, men det skadar ju inte att testa på röda heller.
      Jag använde vanlig najtråd (tror det heter så, köps på rulle i byggvaruhus tex...) i olika tjocklekar. =)

      Radera
    3. Å, najtråd! Det har jag ju hemma. Bara att leta upp tängerna =)
      Tack!

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)