måndag 18 maj 2015

Försök

Jag har ute ätit godis på över ett år. Och bara en handfull med gånger som glass eller kakor har åkt ner. Det är ju socialt laddat så att säga nej tack är inte alltid läge. 
På ett år har jag lärt mig määäängder om annat gott att fixa, laga, äta. Vad magen tål och inte tål. Orken är bättre och kroppen mår fint. Men jag har också blivit dödligt trött på att höra hur duuuuuktig jag är. Och hur smal jag blivit. Det handlar inte om duktighet. Att jag inte äter socker i onyttigheter gör mig inte bättre än andra. Snarare krångligare. Och jag har varit smått livrädd för att ta en bulle fast den är god. Tänk om jag ramlar tillbaka i sötsugsträsket och börjar vräka i mig så jag får ligga som en boll i sängen med magknip. 

Men nu börjar jag känna mig lite redo. Kg vill leva ett liv med lagom av allt. Tänk att slippa vara antingen eller och kunna äta som andra när jag vill och känna mig stark nog att tacka nej när jag vill. Så i helgen gjorde jag ett test. Rabarberna är mogna och jag gjorde paj! Det här receptet från Ica Buffé:

Rabarberna är finfina! 

Men jag ändrade lite. Tog kokossocker istället för vanligt och siktad dinkel istället för vetemjöl. 

Lättvispad grädde till. Första portionen smakade attans gott och funkade fint i kroppen. Portion två dagen efter gjorde mig illamående men så hade jag också betydligt mer grädde till. Grädde är så gott men magen håller inte med. Fortsatt utvärdering behövs. 

2 kommentarer:

  1. Men... jag kommenterade ju här samtidigt som jag kommenterade på den om landet. Kul att du känner att du kan börja blanda. Själv funderar jag på att gå åt andra hållet ett tag just för att det ska bli lika enkelt att slänga ihop något utan vktt socker och vetemjöl som det idag är att göra det med. Jag vet att det finns många bra siter och jag har gjort en del raw food men gillar mest böcker när jag lär mig något. Du har ju många gånger hänvisat till en bok, skulle du rekomemdera den eller är det någon annan som.du rekomenderar mer?

    SvaraRadera
  2. Smarta sötsaker av Ulrika Hoffer är fantastiskt bra! Rekommenderas absolut.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)