söndag 17 maj 2015

Om du fryser, gå och ställ dig i hörnet

Vår köksträdgård, eller våra grönsaksland för att tala mer ren på-landet-iska, är uppbyggt av en drös träramar och odlingsplättar inramade med kantsten. Lite allt eftersom vad jag har haft och orkat göra. Ramarna är byggda av gamla golvbrädor från sovrumsgolvet. Det var jättevackert, men tyvärr lite väl ojämnt. Sen gick alla spontar sönder när vi bröt upp det för att dra nya rör och lägga ny isolering. Så det fick bli ett nytt trägolv och plankorna har blivit diverse andra projekt. Som odlingslådor. Och fast det är obehandlat trä som ligger direkt mot marken så har de äldsta lådorna hållt i typ sex år nu. Det som har hänt är att de har gått isär i hörnen när jorden tryckt på inifrån. Det löste jag idag med en hög vinkeljärn och kramp i handen. 
Nu får de vara med ett tag till. Vill inte tänka på hur jag ska höra den dagen de murknat sönder totalt...

Alla lådor är fulla med planteringar, frön och lökar nu. Jag har nog som vanligt satt allt för tätt och inte gödslat på jorden ordentligt. Men det brukar bli så vi är nöjda ändå. 
Morot, palsternacka och mangold sådde vi idag. 

Lök och potatis börjar sticka upp rejält! Yeay! Kan det bli skörd till midsommar? Jordgubbarna blommar också =)

(Vadå hörnet? Jo, där är ju alltid nittio grader....)

2 kommentarer:

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)