lördag 25 juli 2015

Vi tog tåget

Egen soffa, regnväder och Bones på Netflix uppskattas bäst efter fantastisk bortavaro. Svensk sommar i år är tydligen 13 grader varm. Men idag gör det ingenting för jag har kvar ett 30gradigt Berlin som luktade långresa långt bort. I måndags satte vi oss på tåget för att femton timmar senare vara framme. Nattåget var helt klart en upplevelse. Gammalt tåg, liggvagnar med knapp plats till 6 personers packning. Vi fick sällskap av fyra ingenjörer som nog var ute på sin första tågluff. Likadana ryggsäckar som fortfarande blänkte, reafyndade pengabälten och inte riktgt koll på om en behövde lakan eller inte. Vi spelade Fluxx och bäddade i omgångar. Sen sov vi nog mer än vi var vakna. 

Jag hade med min lilla Lumix så bilder får komma i senare inlägg. Ryggsäcken är uppackad igen men bilderna i kameran får ligga till sig lite. Sötaste frågade om våra fyra dagar i Berlin lugnade mitt resbehov eller om det bara eldade på det. Jag vet inte. Men det var som det ska vara att vara iväg. Med den blå Bibeln i handen visste jag snart vart vi skulle. Det dröjde inte länge innan fötterna var ömma av allt gå omkring, vi kände oss som hemma och delade upplevelser med de andra på hostelet. Vi hittade ett Berlin jag förväntat mig. Grafitti, klotter, gatukonst i alla dess former. Roliga små butiker och alltid en uteservering att hänga på. Känslan var välkomnande och lätt. 
Vi hittade en mur och en insikt om att harreligen, den här stan var ju delat i två för inte alls länge sen.  Vi tappade bort oss i minnesmonumentet över alla mördade judar och jag sprang vilse i Tiergarten. 

Vårt vackra hem har fått tillökning av en vacker sammanfattning och ryggsäcken börjar se använd ut nu. 



Nu ska bara den där katten vilja komma hem också så är hemkomsten komplett....

2 kommentarer:

  1. Berlin var jag i januari förra året, var helt tagen av att korsa det som varit mur och av människor berättelser om livet i östtyskland och i ett delat berlin. Din I love Hjo gör mig nostalgisk, hade ett sånt klistermärke när jag var barn. Har du hunnit se fortsättningen på vår novell? Det kommer nog mer i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar köpa tygmärken från platser jag varit på och när vi skulle till Hjo visste jag att just precis ett sånt måste jag ju ha!
      Jag har läst. Inte riktigt kommit mig för att svara än....

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)