torsdag 20 augusti 2015

Det finns alltid en bra ursäkt

Jag började springa för att må bättre och fortsatte för att det var så attans kul. Jag har botat magen och ångest och dålig självkänsla med löpning. Och min i ställning är fortfarande att jag ska springa för att det är just kul. 
Men så har jag hamnat i ett läge. Det allra roligaste är att springa långt och länge, känna att jag orkar och kan släppa på. Jag drömmer om att bli en sån där som springer ultramaraton och är ute hela dan. Men för att orka det och få kroppen att hålla inser jag att jag behöver styrketräna och springa intervaller. Det är aaaaaptråkigt att styrketräna och intervaller lockar inte alls. Varför slösa en dag när jag kan springa på att inte springa långt? 
Moment 22. Jag vill inte göra något jag i te tycker är roligt men för att kunna göra det jag mår så himla bra av behöver jag göra just det. Någon som har ett bra motivationstips? Att det är snart bara en lånad kvar till ett halv Lidingölopp och att jag än så länge inte sprungit en och en halv mil alls fungerar inte som pepp. Tänk om jag blir sjuk. Eller fastnar i en av alla miljoner bra ursäkter jag ibland har. För eftersom mitt springande är helt lustbaserat så har jag bara bra ursäkter. Jag har en överbelastad sena under foten. Jag har ont i halsen. Det kommer vänner som jag inte träffat på evigheter. Min fot är stukad. Jag är blodsockerlågt hungrig. Jag måste orka upp och jobba imorgon. Och nu blev klockan för sent. 

Det får vara slut på ursäkter. Fram till Lidingöloppet ska (nästan) inget få hindra mig att springa varannan dag. Efter kan jag ta det lugnare. Efter kan jag få bli sjuk och slippa styrketräna. 
Fokus. Mitt i prick. 

8 kommentarer:

  1. Har inga bra motivationstips. Kämpar själv med att komma igång och igår gladdes jag åt att jag kunde springa 3,3 km utan att det gjorde ont i höfter och knän. Firade med att köpa nya löpartights. Jag har inte ens kunnat gå 15 min de senaste 4 åren utan smärta så detta är ett stort steg i rätt riktning. Jag beh löpning för att bota/förhindra depression och nedstämdhet som jag drabbas av mellanåt. Nu är jag ingen löpare sen tidigare utan har cyklat. Jag har en krånglande mage och har ämnesomsättningsstörning. Vill också bora min mage. Blir nyfiken på hur du lyckades med det. Hur du än går vidare så önskar jag att du hittar din motivation och att det går fint och att du får vara frisk.
    Lycka till på loppet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och grymt underbart att du kunde springa. Måste vara så frustrerande att annars inte kunna göra saker för att en har ont. Håller verkligen tummen för att det fortsätter att gå bra.
      Min mage krånglade främst genom att den ofta gjorde ont och att när jag gick och la mig kunde bara så illamående att jag trodde på riktigt att jag skulle behöva spy. Det vände nästan omedelbart när jag slutade äta vanligt socker i onyttigheter. Alltså inga vanliga kakor, godis, glass eller efterrätter. Istället äter jag rawfoodgodsaker, mörk choklad, fika sötade med banan, honung, agavesirap eller kokossocker. Det blir inte sötätande i samma mängder som tidigare eftersom mitt fysiska sötsug faktiskt försvann.
      För övrigt äter jag vanlig mat med en och annan pizza eller snabbmat ibland. Jag ser till att vi alltid har grönsaker till maten och att vi äter varierat, men tänker inte annars på fett eller kalorier.
      Hur mycket löpningen hjälper magen är svårt att egentligen säga. Men genom att springa tror jag att kroppen klarar fler "snedsteg" i kosten. Och när psyket mår bra så mår ju oftast magen bra och tvärt om.
      Hoppas det gav lite tips =)
      Kram

      Radera
  2. När jag fixade pulshöjning gillade jag intervallträning. I grupp tyckte jag det var roligast men Itrim funkar också. En minut styrka, en minut kondition. Hela kroppen gås igenom. Och jag hann aldrig bli uttråkad av en rörelse då ma bytte så snabbt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har insett att jag behöver nån form av ledd träning. Ska bara hitta var. Utbudet är inte gigantiskt på landet och pendla långt för att träna en timme bär emot. Titta, en "bra" ursäkt till! =P

      Radera
  3. Jag har alltid hållit på med gruppträning förutom de 2 senaste åren.. Det jag tyckte var absolut roligast var boxpassen. Grymt jobbigt och i naturliga intervaller. Att slå på kuddar var också skönt om frustration hade vuxit under veckan. Jag gick alltid fredagar sp det var en skön avslutning på veckan. Var skönt att det var så "enkel" kostomläggning ändå. Jag äter redan bra så det är sockret som ska bort då. Äter inte mycket socker heller men det är inte helt borta så där finns att göra. Löpningen är bra för både min rygg och min mage eftersom det "skakar" till det. Låter konstigt men jag sitter still på jobbet och blir så stel. Även när ryggen är jävlig så funkar det att röra på sig så länge jag inte är framåtböjd som vid cykling. Magen blir bättre pga att den allmänna cirkulationen i kroppen ökar vid motion, tror jag i alla fall. Särskilt om man som jag blir förstoppad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Box har jag oxå hållt på med för ett tag sen. Grymt kul!
      Förstår vad du menar med att skakas till. Kroppen behöver lixom röras om och komma igång. Märkte jag mer förut när jag bilpendlade till jobbet och inte rörde mig så mycket där. Nu kan jag cykla och flänger runt mer under dan. Så motion för att må bra får jag nog tillräckligt. Fortsätter att springa ändå för att det är kul. Även om det just nu bara är så tungt i benen. Min kära Syster hintade om att jag kanske behöver lite mer järn i kroppen. Kanske kan vara det som är problemet....

      Radera
  4. att springa för att det är kul är en aspekt som är nog så viktig. Önskar att jag hittar en ny motionsform som kan kännas så för mig. Lycka till åt oss båda 😃

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)