lördag 8 augusti 2015

På tal om mat-hyper

När en själv aktivt väljer bort en viss typ av ätbart (nu: socker i onyttigheter, tidigare: kött och köttprodukter) blir det onekligen att en läser på rätt mycket om just ätbart, mat och näring. För även om jag inte äter socker vill jag gärna äta sött och därför få kunskap om vad som funkar eller inte funkar. Och när jag var vegetarian ville jag ju gärna äta varierat och få i mig allt ändå. Lägg dessutom till ett intresse för träning som kommer och går och en vilja att äta så jag mår bra. Det blir en hel del matartiklar lästa och kokböcker köpta. Och något som fascinerar mig är alla mathyper som kommer och går. Någon som är gammal nog att minnas faran med ägg? Det var ju rent livsfarligt att äta ägg. Max ett om dagen annars kommer ditt kolesterolvärde att skjuta i höjde totalt! Sen kom GI-trenden och alla dess avarter och vips hade det upptäckts att ägg i te alls påverkade kolesterolet så farligt. Nä, ägg det är bra grejer minsann. Fullt av PROTEINER  jue och de kan vi aldrig få för många.

Med GI-trendens avarter hamnade däremot bananen i hundhuset. De innehåll ju på TOK för mycket socker. Och allt socker är dåligt socker oavsett hur det är paketerat. ÄT INTE BANANER! Sen kom forskningen som visade på hur raffinerade socker pajar hela systemet och jakten efter naturligt sött satte igång. Bananer är naturligt väldigt söta. Vips fick de komma in i värmen igen och hamna i allt från pannkakor till muffins, mjuka kakor och smoothies. Gärna bananer men absolut inte gluten. Idag skyller vi allt från magknip till ful hy på gluten. Så inget vetemjöl. Alls. 


Vad säger vi om tio år om chiafrön, kokosolja och agavesirap? Tre produkter som tar plats i mitt eget skafferi. Chia är en trevlig variation till frukostyohgurten även om jag inte tror att jag kommer springa som en mexikansk indian för det. (Fast det vore väldigt najs om det var så enkelt). Kokos och agavesirap har räddat många sötsugstunder. Och visst, magen håller sig lugnt och suget stillas istället för att eldas på mer. Men någon mirakelkur tror jag inre att det är. 

Det är kul med mattrender. Nya recept att testa och nya hyllor i mataffären att hitta till. En del upptäckter fyller fint hålen efter set där jag saknar. Annat känner jag en tyst mallighet över att genomskåda. Lite källkritik har aldrig skadat. Och räcker inte det är ju den egna kroppen det absolut bästa testet. Mår jag bra av det här? Japp, fortsätt ät. Nepp, låt bli eller ät ibland om det är nått som är attans gott. Men det är klart, sånt sunt förnuft säljer inga lösnummer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)