fredag 25 september 2015

Grågrågrå

Att säga förlåt är inte bara ett ord. Det är att säga "jag förstår att jag gjort fel, är ledsen för det och ska inte göra om det igen". Att säga förlåt innebär inte att en kan göra om samma sak om och om igen. För det är inte första gången hon uttalat sig nedåtlåtande mot tjocka/överviktiga/feta/välisolerade människor. Jag hoppas att jag lär mina förskolebarn bättre. 

Vissa saker berör mig mer. Så som det blir när det står en nära. Och på vilken fot ska en stå när det gäller övervikt? För generellt sätt är fler kilon fett på kroppen en hälsorisk. Och jag tycker att vi som samhälle absolut ska engagera oss i det som får medmänniskor att må sämre och bli sjuka. Jag vill inte ha ett samhälle där vi bara struntar i varandra och tycker att det är upp till var och en att själva hjälpa sig själv. 
Men det finns fler sätt att må dåligt på. Allt handlar inte om pajade knän och ömma magar. Det finns känslan av att vara viktig och värdefull. Att vara välkommen och vacker. Alla har väl ändå samma rätt att få känna sig snygg som attan! Och det är där samhällets normer är så helt fel. För jag plus 15 kilo dög precis lika bra. Här behövs alla fettaktivister! För det handlar ju inte om att uppmana andra om att bli feta och riskera sjukdomar. Det handlar ju om att du får känna dig vacker som du är oavsett om du är tjock, smal, enbent, korthårig, solbrun, slät, knölig eller hårig. Alltså, återigen kan jag konstatera att världen är inte svart eller vit. Den är alla nyanser av grått däremellan. Och precis så smart var jag 15 kilo större också. Jag är helt säker på att jag haft samma intelligens och allmänbildning oavsett siffra på vågen. Ha!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)