måndag 21 september 2015

Lyckligt lottade

Hjälper det någon annan att jag är så grymt glad över det jag har? Vi myser upp oss i soffan med kaka och varmt hus. På Netflix hittar jag dokumentären "Living on a dollar". En otroligt bra gjord dokumentär. Ställde frågor och gav svar jag inte tänkt på. Som att inte få nog med mat varje dag. Det gör en ju inte bara hungrig. Det gör att en inte får den näringen en behöver för att växa, orka och hålla sig frisk. 
Jag behöver inte gå så långt som till Guatamala. Till Göteborgs central kommer människor som jag kan hjälpa med en Festis och en resa till Kållered. Människor som är som jag med smartphonen i fickan. Jag hoppas, men jag vet inte. Deras verklighet kanske inte är så långt bort från att bli min. Med 13% i riksdagen som inte vill ha mig känner jag en klump av oro i magen. Vart skulle jag ta vägen då?

Jag cyklar till jobbet och springer efter. Vi målar in logdörren och tjatar på muraren om att fixa vår öppna spis. Visst, Sötaste är arbetslös och det är inte lätt. Men det går ihop och lite till. Vi får ha i-landsproblem och vi får vara ledsna över dem. Vi sätter ribban utifrån vår verkligen. Men det känns nyttigt att få perspektiv och andras verklighet. 

I min värld får alla vara med. Och alla får känna och tycka och tänka. I min värld vill jag tro att egentligen, innerst inne är alla snälla. För om en inte vågar tro på det, då är man bara en liten lort. Och det hjälper ingen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)