måndag 16 november 2015

Det är ju en idé iallafall

Här kommer en o-färdig julklappsidé. Allt för att ha nått att blogga och bidra med. För mer genomtänkte bidrag rekommenderar jag att ni går in på Klockarbarns julutmaning. 

Ljuslyktor i alla dess former har jag pysslat mycket och gett bort lite hit och dit. Främst har jag gjort dem av glasburkar, ibland med handtag, ibland utan. Och jag veeet att det finns en risk att de blir för varma och säger pang. Glaset i glasburkar är ju inte gjort för värmen från värmeljus. Men nu har jag fått tag på det perfekta glaset! Ica har glasburkar med ljus i och olika bilder på. De brukar kosta typ 10:- och Sötaste tycker om dem. Så vi har en drös hemma. Och nu börjar de ha brunnit klart. Det glaset borde ju vara gjort för att tåla värme. 

Jag plockade av plasten runt om och sen får jag smälta ut det sista stearinet på nått sätt. Typ i vattenbad. 

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska dekorera de än. Är sugen på något rätt stilrent. För jag har en mottagare i åtanke som nog skulle uppskatta stilrent snarare än pysselbohemiskt. Kanske blir det i samma teknik sim en tidigare lykta jag gjort. 

Fast tänk er svart och med svart-vit-grå papper klippt rakt och snyggt. Och såklart glitter. Oavsett stil så passar det alltid med glitter!

8 kommentarer:

  1. Utan glitter stannar Världen. Nja, kanske inte men nästan. Bra tips med Icas ljus, jag avstår från att gjuta i just glasburkar för att det har spruckit en gång. Men nu så, till ica och bunkra ljus. Eller är det doftljus i dem i orginal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är vanliga ljus. Inge doft.

      Radera
  2. Jasså? Bra att få reda på! Vet också att formen och tjockleken på glaset har betydelse och hur många värmeljus man stoppar i... det hände nämligen att en gardin tog eld hemma, så jag vet. Jag hade lagt i mer än ett värmeljus och syret tog slut och/eller gas bildades, minns inte förklaringen. Hur som helst kunde jag snabbt få fatt på elden genom vatten :) Att gjuta i vanliga glasburkar har jag aldrig vågat. Nä, fasen glitter blir nog fint även till en icke-pyssel-bohemiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glas, och även lyktor av andra material, måste vara buktade utåt så att gasen försvinner från ljuset, både när det gäller värmeljus och gjutna ljus. Annars stannar gasen och kan ta eld vilket bildar en eldspelare. Samma gäller när man ställer marschaller utomhus, viktigt att gasen kan försvinna och inte samlas exempelvis under ett tak. Eldpelare eller explosion kan det bli, beroende på hur mycket gas som har samlats.

      Radera
    2. Jaaaaa, det är ju självklart. Tack för bra förklaring!

      Radera
    3. Oj, harreligen! Vad skönt att du fick släckt!

      Radera
  3. Stirent i svart-vitt-grått blir bra. Eller beige.... ��

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)