torsdag 26 november 2015

På begäran

Jag bakade saffransbullar och kände julmys hela vägen ner i magen. På begäran kommer jag lägga upp receptet. I vanliga fall brukar jag inte göra det. Har jag hittat det på nätet så länkar jag såklart. Men om det kommer från en bok så tycker jag att det är viktigt att författaren till den får cred för sitt jobb. Så istället tipsar jag om boken så får folk köpa eller låna den =)
Receptet på saffransbullarna kommer från en tidning som inte ens ges ut längre, Tidingen Fitness. Så då känna det okej. 
Receptet är så gammalt att det är från sen där tiden när en trodde att fruktsocker var en bra grej. Fruktsocker utan frukt alltså. Jag har aldrig bakat med fruktos för jag vart rätt skeptisk. Mest för att det kändes så konstgjort. Istället bakade jag med vanligt strösocker. Och för att de är så goda och inte för att de skulle vara nyttiga. 
I år bakade jag med kokossocker. Tiden kommer utvisa om det är så mycket bättre än strösocker egentligen. Det blev goda, lite mindre smak än med strösocker. Men det gjorde inte så mycket när en väl kommer till mitten där det ligger en fyllning av fikon och russin. Har en inga problem med lite socker ibland så rekommenderar jag allt att en bakar med socker. Eller så kan en ju testa sig fram med olika sötning. Jag är nöjd och är en beredd på saffransbullar som inte är så söta så kan jag rekommendera min variant!

2 kommentarer:

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)