söndag 13 mars 2016

Självhushåll

Det där med självförsörjande. Att inte vara låst, bunden och beroende av samhälle och normer. Det har fascinerat mig sen jag var lite och lekte "förr i tiden" på Källarvinn. Vi samlade mat till vintern för vi var fattiga och hittade allt vi behövde i uthusen och skogen. Klara sig själv. Göra själv. Skapa själv. Slippa bygga på sopberget och belasta miljön. Allt i ett filter av frihet och självständighet. 

Sen tar vi bort filtret. 

Jag tycker fortfarande att vi alla borde fixa mer själva istället för att alltid slänga och köpa nytt. Odla lite potatis. Laga jeansen. Återanvända presentpapper till att pyssla ett fint kort. Använda färdigt saker. Alltså inte tills en tröttnar på dem utan tills de faktiskt är slut. 

För att slippa vara beroende av samhället för sitt uppehälle krävs det att en istället är beroende av en himla massa jobb. Titta på "Hundra procent bonde" SVT. Shit vad fascinerande han är. Så kunnig. Och med allt han behöver äta precis utanför knuten. Sen gör han antagligen inte så mycket annat för det är självhushållning han lever (åsså tv då. Som nog finansierar en del av det där livet). 

Jag tror jag behåller mitt samhällsberoende. Tycker trots allt att vi generellt sätt har ett trevligt samhälle som jag liter på. Och lite bättre blir det hela tiden. Och så kommer vi äta egenodlad potatis i sommar och inreda vårt hem med mina återbruksprojekt. Lite lagom självhushåll som även innebär tid till soffhäng och ekonomi till en och annan resa. 

MEN! Oregano är vi självförsörjande på! Helt och hållet trots att vi gett bort en burk både här och där. 

Och mycket godare än köpt =)

10 kommentarer:

  1. Härligt att du är på väg tillbaka igen! Mm detta med självhushållning är kanske bara är genomförbart till en viss gräns för många, så även mig...trots odlingar, höns, bin, återbrukshantverk, min lilla loppis, mm så är jag ju ändå beroende utav det moderna samhället till viss del... Men alla kan vi göra vårt bäst och det är gott nog för ingen kan göra allt men alla kan göra något... =)
    SV: Skoj att du gillar mina små kryp och lycka till med fotoalbumen =)
    Ha en fortsatt fin söndag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag tror verkligen det är viktigt att fler får inställningen att göra sitt bästa för självhushållning och fixa själv. Men det är lätt att det får ett romantiskt skimmer om hur underbart och fritt det skulle vara att vara helt självhushållande. Det kräver så mycket mer jobb än en inser....

      Radera
  2. Dina tankar om graden av självhushåll fick mig att tänka på en fb-status som har snurrat runt ett tag nu, en heltidsbloggare som poängterar att allt det som de gör perfekt gör de som arbete, inte när de kommer hem från ett arbete. Lite så är det med mycket här i livet, val man gör. Om man nu har lyxen att kunna välja. Och samtidigt som jag kan känna en sorg över att jag inte behärskar allt det jag vill behärska eller hinner allt det jag vill hitta så är jag nöjd med att göra en del och ta hjälp från samhället med en del. Men detta att ta tillvara på örter ska jag verkligen se till att bli bättre på. Tycker det är så fint när det växer så kommer mig inte för att skörda om jag inte ska äta det direkt. Synd, för då blir jag ju utan hemodlat utanför växtsäsongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag är likadan. Glömmer att skörda.... Oreganon jobbade jag bra på. Men morötterna tror jag står kvar i landet fortfarande... Om inte rådjuren ätit upp dem. =)

      Radera
  3. Jag tog då vara på en massa örter från landen och från fria naturen. De står kvar i skåpen där de så fint ligger i burkar. Det enda jag faktiskt ätit upp är just oreganon. Nu har jag Anisisopen att ta av istället. Det går fint det med, men smakar inte oregano förstås. Jag borde satsa mer på bär istället. Bär är ju galet gott och nyttigt och går åt. Hoppas på ett bra blåbärs år för jag missade dom i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bär är fantastiskt! Påminner mig om att jag nog har körsbär kvar i frysen. Får det bli på frukostyoguurten =)

      Radera
  4. Håller med dig! Alla skulle vi kunna dra ett litet strå till stacken mer eller mindre. I år tänkte jag komma igång igen med att odla. Måste tyvärr gräva upp potatislandet som har växt igen.... Det får bli vårens stora träningspass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräva är roligt! Jag har helt klart ett passionerade kärleksförhållande med min spade. När det är dax på våren åker den fram och jag gräver och gräver så svetten sprutar och med ett fånleende på läpparna. Sen är jag nöjd och resten får bli nästa år....

      Radera
  5. Självhushållning rymmer massor och alla kan vi göra något för att bli mindre beroende av andra och minska våra soppberg. Så fin gåva med kryddor, blir inspirerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att mitt inlägg väckt så många tankar. Självhushållning är verkligen så mycket mer än antingen eller.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)