måndag 18 april 2016

Superhjälte!

Jag har alltid velat rädda världen. Som liten sjuttitalist tittade jag med stora ögon på barnprogrammet där tjejen PÅ RIKTIGT postade sin mat hon inte ville äta upp till de fattiga barnen i Afrika. Tonåringen var medlem i Djurens rätt och i gymnasiet kom miljöengagemanget. Ibland har jag varit rör fantastisk. Ett tag var nästan hela min garderob från second hand eller miljömärkt. Och skafferiet helt KRAVmärkt. En fanatiskt egokick av att känna sig så attans duktig. 

Sen kom en utbrändhet. Och CSNpengar (alltså inga pengar). Arbetslöshet, deltidsjobb och lång pendling. Sen två och en lön. Det var liksom inte möjligt med de där alla dyra inköpen för miljöns skull. Vissa val hade blivit bra vana. Som att konsumera lite, använda upp det jag har, odla själv och byta. Men annars kom jag av mig. Att varje gång göra ett aktivt val funkar så länge en brinner för det. Och en del av de där orsakerna till minskad inkomst handlade ju även om att inte må så bra. Då är det svårt att hålla någon låga uppe alls. 

Men nu har livet varit attans bra ett bra tag. Och jag har ingen dålig ekonomi att skylla på. Vi är ju faktiskt sånna där DINKis (Double Income No Kids). Så nu börjar det krypa på mig så smått igen. Varenda banan jag valt de senaste månaderna har varit ekologiska. Och i skafferiet hamnar diverse burkar från Urtekram och Kung Markatta. 

Och i helgen hittade vi en ny fantastisk affär! Thrive i Haga, Göteborg. Fylld med jättesnyggt kläder som på det ena eller andra sättet var miljövänliga och rättvisa. Vi fyndade!
Star Wars till Sötaste och världens mjukaste tröja till mig. SnyggSnygg!
Den är visserligen inget bra exempel på att jag minsann visst har råd. För det har jag inte just nu efter en månad med sjukskrivning och ännu ingen sjukpenning   Men Sötaste har! Så jag fick den i för tidig födelsedagspresent =D

Thrive har även en webshop. www.thrivegbg.com

2 kommentarer:

  1. Sååå härligt att höra att orken börjar återvända och att du superhjältar både i springskor och i skåpsinnehåll. Fin tröja också, grattis i förskott härifrån också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, tackar. Är en enorm lättnad att må bra igen.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)