lördag 30 april 2016

Vi cyklade en sväng

Min kära syster ska tydligen ha yttrat sig om att det är fantastiskt att ha en pappa som passerat 70års-strecket med råge men som en ändå kan gå ut och gå i skogen med. Pappa fnissar lite varje gång han berättar det. Syrran jobbar på äldreboende och har nått att jämföra med antar jag. Jag jobbar med små barn. För mig är min pappa samma odödliga superhjälte som alltid. 

Idag var jag och min superhjälte-pappa på utflykt. Först cyklade vi 9,5 km. Sen letade vi oss genom skogen 1,5 km med hjälp av en karta från 60-talet. Trots dubbla orienterarförmågor så var de kanske tur att vi även hade en sjökant att följa... Rätt hittade vi. Ett dämme mellan nämnda sjö och ett utlopp från den. Först såg det inte så mycket ut. 
Här står ju uppe på dämmet. På sjösidan var det bara en liten mur i sjökanten. Sen tittade vi på andra sidan. 
Ok. Minst 8 meter ner till den där lilla bäcken. Och det byggde de på 1700-talet. Alltså för hand. Och mitt inne i skogen. Var fick de stenen ifrån? Men arbetskraften var straffångar så där hade de nog lite att ta av... 

Skogen runt var stundtals rätt magisk. 
Var är hoberna? Gömmer sig väl där bakom stenen för snart kommer en Nazgûl ridande. 

På tillbakavägen hittade vi en traktorväg att följa. Sen var det 7 km nedför hem. Bästa sättet att fira Valborg på =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)