söndag 29 maj 2016

Är du kristen?

Är det ingen som har frågat mig den här helgen. Men en och annan undrat. Och vad svara jag på det? Jag tror inte på Gud och jag tror Jesus var en helt vanlig människa som vågade stå upp mot romarna. Jag har tyvärr haft fel personer runt mig så jag är bara glad om jag slipper gå in i en kyrka. Den lägger sig som ett tvång på axlarna.
Men om jag jämför mig med Pelle från Pakistan, Stina från Thailand eller PelleStina från Indien så är jag nog väldigt mycket kristen. Jag är ju född och utvuxen i ett land präglat av kristen etik och traditioner. 
Jag är i den bemärkelsen kristen men jag är inte troende. Men jag tror en massa. Jag tror på att en ska göra allt en kan och har förmåga till för att vara en schysst person. Vilket väl är gemensamt för alla religioner? Jag tror inte på nån gud men jag tror på människan. Jag tror att vi alla egentligen är snälla och vill vara snälla. Vi har bara hittat olika vägledningar för att klara det. 

Sötaste och jag är och hälsar på 1:a Sergant Rosa på en folkhögskola i Smålands bibelbältet. Det påminner om vilket scoutläger som helst med unga människor, lekar, bus, aktiviteter och ingen alkohol. Jag hade älskat att gå på folkhögskola då för ett halvt liv sen. Nu har jag lite för mycket vuxenliv emellan. Så jag njuter av grillad lax istället för korv och av att få se allt som händer här. 

Lördagen tog oss till skogen och en lång ravin, utsiktsplats och, som sagt, grillning. 




Jag tycker om utflykter. Och hälsa-på. Och roadtrips. Har jag sagt det förut? 

1 kommentar:

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)