onsdag 22 juni 2016

Köket

Vi förbereder för kattvakten och städar vårt hus. Jag kommer på att det är ett bra läge för en fotorunda. Vårt hem är så himla fint. Jag glömmer bort det emellan och påminns varje gång jag röjer, städar eller gör iordning nått. 
Så, vi börjar med köket. 

Huset vi bor i är från sent 1700-tal. Nedmonterat och hitflyttat 1865. Och renoverat i flera omgångar. Köket blev modernare efter andra världskriget. Och sen en gång till på 50-talet när källaren grävdes ut och huset fick vattenburen värme. Och på 70-talet när huset fick badrum uppe. Å sen av oss för tre år sen. Det är världens vackraste och alla tider finns kvar någonstans. 
Bakugnen är tyvärr igenmurad. Men nån gång kanske vi vill återställa den. Virrvarrskivan och spishällen är vår renovering. AlfaLaval-skylten satt på det gamla mjölkrummet på lagårn förut. 

Skjutluckor och Reda-lådor. Ny färg var det enda som fick ändras där. 

Farmor och farfar hade dammsugaren och lådan med pappas klossar här. Vi har  allt möjligt ätbart. Glasburkarna har inget med lantlig idyll att göra. Bara lantliga kryp...

Den funkar inte. Men jag kommer gråta tårar den dagen jag av nån anledning måste byta bort den. 

Washitejp med ugglor. Döljer alla små hål efter häftstiften farmor satte upp hyllbården med. 

Hyllpappret är egentligen bokomslag Syrran fyndade på loppis och jag till min lycka fick i julklapp. 

Ljuset fick vi av Fröken A när hon tog en biltur hit. Duken är loppisfynd och rosen från trädgården. 

Allt slitage vill jag inte renovera bort...

Annat slitage fixar vi själva. 

Stolarna är farmor och farfars. Sötaste sandpapprade och jag målade. 

Takmålningen gjorde Fröken Blå. Den arbetades fram för att slippa måla om hela taket och dölja en stor fläck lysrörsarmaturen gjort.  Hon vill fortfarande inte signera den. Jag tror ändå att vårt tak kommer bli värt mer än huset när hon är en stor berömd konstnär. 

Välstädat, vackert och en perfekt bloggyta att visa upp. Åsså lite verklighet på det:
Hur kan det alltid vara så mycket disk!?!?!?

2 kommentarer:

  1. Och hur kan det alltid bli så mycket sopsortering? :-) Även hos mig står det ståndigt förpackningar på tork för att sedan förpassas till en hink som snabbt blir full och fodrar tömning.

    Erat kök ser väldigt inbjudande ut tycker jag. En vänn till mig renoverar ett hus och då även bakugnen, jag ser fram emot att dra till henne och äta bröd sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En borde kanske se det som ett tecken på att en borde konsumera mindre... Svårt.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)