torsdag 14 juli 2016

I rummet vi är var dag

Visst vi sover ju i sovrummet varje dag. Och äter i köket varje dag. Kommer in i hallen och gör det där en gör i badrummet. Men rummet som verkligen gör skäl för sitt namn, var-dag-s-rum är ändå vårt mesta rum. Det är fint som bara den men skulle aldrig kunna vara ett finrum. Mamma och pappa har ett. Där är en bara när det är kalas. Kanske har alla hus som är större än vårat ett? Ett en sparar på liksom? 

Jag hittade inte så mycket hemmapysslat när jag gick runt och fotade i vardagsrummet. Om en inte räknar fotokonsten på väggarna. Men ärvt, övertagit och loppisfynd är det desto mer av. 

Soffan. Vi älskar våran soffa. Skulle nån gång svartsjukan drabba vårt förhållande så är det på grund av soffan. Så skön, så hög mysfaktor, så snygg och precis rätt storlek. Dessutom Blocketfynd. Varje gång vi åker förbi Bollebygd längtar jag hem till vår soffa. Kuddarna i vänstra hörnet har jag sytt. Av loppistyger och av avlagda jeans. 

Soffbordet är ett hopplock av två trälådor från uthuset och en ägglåda från Gotland. 

Men även om soffbordet är attans snyggt är det också attans långt bort om en varit snabb och fått hörnet i soffan. Så för att inte förstöra slöfaktorn satte vi upp en hylla bakom soffan. Perfekt för tekoppen.

En annan smart detalj för att slippa resa sig och, gudinnan förbjude, släppa skärmen är en förlängningssladd. Nära och lätt till laddning. 

Fåtöljen är rummets enda nyköpta möbel. Sideboard kommer från mormor och morfar. Fotot över tv'n har Sötaste tagit en tidig morgon. Canvastavlan gjorde en kompis till mig som minne över alla scoutäventyr vi haft ihop. 

Öppna spisen fick vi fixat till i höstas efter lite om och men. En sockerlåda är vedförvaring. På vintern när veden går åt rätt fort. På sommaren kommer det fram en massa läskiga småkryp om det ligger ved där länge. Småkryp får hålla sig ute!

Monsteran köpte jag på mitt första jobb till min första bostad. Lääänge sen nu. Bordet har vi lånat på obestämd framtid och korgen under kommer från mormor och morfar. Den är full med filtar. Behövs det där halvåret när huset är kallt... Fotona över har jag tagit på resor. Indien, Peru, Thailand och Kroatien. 

För ett par år sen rensade en kompis ur sim mormor och morfars hus. Och hotade att SLÄNGA en hel hög med Stringhyllor. Harreligen! I utbyte mot rabarberplantor räddades de hit hem. 

Burkar och lådor kan en aldrig ha för många av. Den här har följt med mig sen tonårsrummet. Släpade den till och med på tåget till en bostad. Kommer från uthuset här hemma. 

Inläggets skräpbild tillägnar jag Hjördis. Hon har en låda i fönstret hon älskar. Och den blir ALDRIG ren från vit päls...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)