söndag 3 juli 2016

Sen vidare till hallen

Från köket i vårt hus kan en gå vidare ut i hallen. Det kunde en inte för sju år sen. När jag var liten var hallen en oisolerad veranda som bara användes på sommaren. Där satt farfar i en rottingstol och tittade på när jag lekte kurragömma med mina nallar. När första hyresgästerna bodde här revs verandan och byggdes upp igen som isolerad och rum till en fyraåring. Men en behövde fortfarande gå från kök till sovrum till mellanrum till vardagsrum till verandan för att komma dit. Mellan kök och verandan låg trappan ner till källaren. När jag flyttade in och började kräva renovering satte vi igen trappen ner och tog upp ett dörrhål. Så mycket bättre flöde i huset!

För tre år sen renoverade vi det sista i hallen och fick iordning alla lappade lagade lösningar. 
Längst in i hallen byggde vi en garderob av det utrymme som från början var en skrubb med öppning från köket (till vänster). Källartrappen ligger under golvet framför garderoben. 

Mot köket hittade vi en fin pärlspont när vi rev väggar och masonit. Sandpapper, spackel och färg senare, så fint! Tavelväggen består av egentagna bilder, minnen från Medeltidsveckan i Visby och resan till Berlin och fotokonst. Byrån köpte vi på second hand och jag målade ovansidan och rutorna fram. Den är tre centimeter för bred för att få plats där det var tänkt. Men här passar den fint också. 

Kroken kommer från morfars Snickarboa. 

Vi fick en rulle björkriset av Bästa Bohemen som blev liggande till den hade sin perfekta plats. Det som blev över skickade ju vi i sin tur iväg vidare till Första Sergant Rosas hall. Väl utnyttjat köp det där! Egentagna foton i ramarna. 

Framför ytterdörren hänger ett loppisfyndat tyg för att hålla några av alla flugor ute. De små svarta hyllorna fanns i mammas lekstuga. Överst står en robot bästa Systersotter gjort till oss i julklapp. Byrån plockade jag från en övergiven sommarstuga. Den kändes lite väl Shabby chic-allt är vitt tills Sötaste bytte till svarta knoppar. Nu är den bra mycket bättre och jag letar inte halv desperat efter en annan på loppis längre. 

Vad vore vårt hem utan alla loppisfynd! Tavlan påminde mig om Tove Jansons konst precis efter att jag läst en biografi över henne. Bollslingan matschar löjligt bra. 

Farmor och farfars bäddsoffa från 40-talet. Mer snygg än bekväm. Och med souvenir från Kroatien, överkastet. Jeanskuddarna med applikationer av t-shirttryck sydde jag för ett par somrar sen. 

Alla dessa snäckor. Också från resor och utflykter. 

Korgen med jonglerbollar och poi spraymålade jag efter en inspiration från inredningstidning. 

Loppisspegeln blev svart istället för guld i kanterna. Ovanpå står en present från Sötastes föräldrar; Solen lyser även på liten stuga, och i den stugan vill jag bo med dig. 

Och trots stölden från ett hotellrum i Skottland händer det aldrig att vi kommer hem och hallen är städad åt oss. Konstigt... Istället kommer vi för det mesta hem och det ser ut så här:
Plus en halv dammsugare full med gräs och grus på mattan...

4 kommentarer:

  1. Kul med husesyn. Finns det en yttre ingång till källaren eller använder ni den inte? Vore kul med gamla foton också, om det finns, för att kunna se skillnaderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en dörr till källaren utifrån också. Det är bara pannrum och trädgårdsförvaring där så det är inte så ofta vi behöver dit.
      Gamla foton. Men det var ju så fult innan.... Inget jag vill visa upp!

      Radera
  2. Åh va mysigt och hemtrevligt ni har det <3 Alltid så skoj att få "kika in" hos andra ;)

    Hoppas att ni får en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och hoppas du går en fin vecka också.

      Radera

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)