tisdag 23 maj 2017

Nu saknas bara kvigorna

Det är två månader kvar tills vi åker iväg med det där tältet. Jag la upp det på vinden så länge. Inser att jag måste längta efter andra saker först och njuta av det som är nu. Och nu är sommar. Kvigorna drar hit flugor och vårt draperi för dörren fladdrar i vinden när vi har den öppen. Vi äter frukost på altanen och ibland är det nästan för varmt. 

Frön som ska bli gulbetor, brytsockerärtor, spenat, sallad och mangold är ned stoppade i jorden. Potatisen och löken börjar sticka upp. I morse skar jag upp en nektarin och hade i yoghurten. Doften är så mycket sommar. Jag vill leva på frukt, bär och grönsaker, men kommer som vanligt oftast bara orka steka falukorv. Men ett hippieprojekt är på gång och det är en hög nässlor som ligger på tork. De ska bli ett pulver fullt av nyttigheter som kan åka i smoothies till vintern. 

Jag längtar till lediga dagar när jag får vara hemma och rensa ogräs. Jag längtar till varma dagar på jobbet när jag kan svalka barnen med vatten på gården. Jag längtar, faktiskt!, ut till nästa löprunda. Och jag längtar till nästa helt när Bästa R tar med sig hela familjen och kommer hit. Vi ska bädda åt dem på Källarvinn och ha medeltida picnic och springa en runda i skogen. Och jag längtar till att kvigorna kommer tillbaka till vår hage igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)