söndag 25 juni 2017

De kvarlämnade

Förutsättningen för att ta hand in rester är att en konsumerar och producerar mer än en gör av med. Det bästa gör både plånbok och miljö vore ju att bara köpa hem precis det en behöver och bara använda det en behöver. Men sällan blir det så. Som med matlagning. Det är svårt att laga precis så mycket mat som går åt. Och det är inte alltid det helt enkelt går att köpa tillräckligt små förpackningar. Så idag kan jg skryta med värsta ta-vara-på-rester-två-rätters! Kanske egentligen för att komma ihåg receptet, men kan jag få glänsa lite på köpet gör jag det så gärna =)

På midsommar gjorde jag paj med filodeg som botten. Och i torsdags åt vi taco. Idag blev det filodegspaket!

Tacopaket:

Två ark filodeg på varandra och penslade med smör. Klipp i fyra delar. 
Blanda ihop resterna av tacoköttfärs, riven ost och stekta champinjoner. 
Lägg fyllningen i änden på varje filoark, vik in kanterna och rulla ihop. Pensla med smör. 

Blev även vegetariska paket:

Gör likadant med filodegen som ovan. 
Blanda fetaost (som blev över från pajen den med), spenat, majs, en klick créme frachie och lite riven ost (vi brukar riva sista biten som är svår att hyvla och lägga i frysen).
Salt, peppar, paprikapulver, oregano och ett ägg. 
Lägg blandningen på arken och rulla ihop som ovan. 

Grädda paketen i 200 grader, 20-25 min. 

Det blev en hel plåt full med filopaket men ändå vart det deg över. Blev några mindre efterrättspaket också:

Hallon-mangopaket

Gör likadant med filodegen som ovan fast dela den i 6 bitar. 
Blanda hallon, mango, hackad choklad och Nutella. 
Lägg på filoarken och rulla ihop som ovan. 
Grädda i 15-20 min, 200 grader. 

Ibland känner jag mig så attans kompetent i köket. Det här måste jag berätta om för kollegan imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)