söndag 18 juni 2017

Hela helgen i trädgården

Det finns ingen gräns på hur underbart trädgårdsliv är. Och i år är det extra roligt att fixa och greja. Det är en känsla av att inget måste göras. Utan vi kan pilla lite här, greja lite där, gräva det jag orkar och stoppa ner frön lite sådär planlöst. Jag vet inte varför det känns så i år. Kanske nått uppdämt behov från förra året då jag på grund av den där blindtarmen lixom aldrig kom igång. Eller för att det har varit ett intensivare år jobbmässigt så vi njuter så mycket mer av ledighet. Det kan också vara den lilla, men ack så stora detaljen att vi har fått till loungehänget på altanen. Vi gjorde draget att VÄNDA PÅ STOLARNA. Alltså, inte upp och nedpå utan så vi tittar ut mot trädgård, åkrar och älv. 
Mycket mer en plats en längtar till med en kopp te. 

Så vad har vi gjort i helgen. 
Jo, jag fick ett lass flis i 40-årspresent av pappa. Det är inte alla som får ett lass flis av sin pappa 40-årspresent! Knappt hälften har blivit gångar i och runt våra odlingsplättar. 
Grävde ut några av plättens och sådde mer sallad, mangold och spenat. Det ville inte riktigt ta sig i lådan jag fyllt med hästgödsel och kompost... Nytt försök!

I en pallkrage med spetsduk på planterade jag broccoliplantor och sådde bondbönor. Nu får det gärna växa och ta över lika bra som andra delar av odlingarna gör. 
Potatis. 
Brytsockerärtor, spenat, mangold. 
Majs på G. 
Jordgubbar. Röda. Mogna. Heeeeelt fantastiska. 

I år har jag till och med en längtan efter att ÄTA allt det där vi odlat. Inte bara så, plantera och rensa ogräs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)