fredag 7 juli 2017

Missasommar

"Idag när jag kommer hem ska jag ha missasommar" säger barnet bredvid mig. Jag ler lite, tänker på det där med barn och tid. Imorgon är det som ska hända, igår är det som har hänt och det en önskar kommer ske med en gång.
"Vad ska du göra på din missasommar" frågar jag.
"Åka till Liseberg och till djurpark"
Då förstår jag, missasommar är semester. Barnet försvinner iväg vidare i sin lek.

Idag, en vecka senare har jag också missasommar. Jag cyklar hem med lite overklighetskänsla och världens finaste armband på handleden.

Jag börjar städa lite här och lite där och vet egentligen inte i vilken ände jag vill börja njuta. Trädgården är så underbart vacker och full av liv. Vädret tillåter bara fötter och axlar. Jag vill både göra allt och krypa upp i soffan och inte göra ett dugg. Pappa kommer förbi. Han berättar att rådjuren ätit upp deras rosor. Jag tänker att så länge de ger f-n i mitt körsbärsträd så vi ge dem en knopp. Det är tyst där jag sitter på altanen. Tills ett jetflyg sveper förbi och in under takpannorna. Det piper och kvittrar. Gärna svalor. Och rådjur på avstånd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)