måndag 10 juli 2017

Såååååå nöjd!!!

För en drös år sen hade jag en arbetslös sommar där jag försökte lära mig att baka surdegsbröd. Sånt som är så grymt gott när en köper på nått bageri. Det gick inte bra alls. Alla bröd blev kompakta, sura och bara precis ätbara om hade tillräckligt mycket med pålägg på. Kanske borde det fått mig att aldrig försöka igen. Kanske inte. För nu har jag testat igen. 

För en månad sen gjorde jag en surdeg på råg enligt receptet på Kungsörnens hemsida. Jag bakade en omgång limpor där det också är jäst i degen, knubbiga surdegslimpor (recept bak på grovt rågmjöl från Kungsörnens). Ett gott, bra basbröd. Resten av surdegen har jag förvarat u kylskåpet och matat ordentligt en gång i veckan. Den har puttrat på bra. Så bra att jag kände mig mogen att testa utan jäst en gång. Googlade runt och hittade Martin Johanssons Oktoberlevain på hans blogg paindemartin.blogspot.se. Följde det till punkt och pricka. Allt gick bra tills jag skulle vända upp det från jäskorgarna till plåten. De flöt ut!!! Men när de kom in i ugnen reste de sig fint igen. 

Ut kom två vackra, doftande och fantastiskt GODA surdegslimpor. 
Helt utan jäst. Så grymt nöjd och mallig!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar, det gör mig jätteglad =)